چکیده:
اختلاف نظر در اخلاقیات زیستی در غرب ، ریشه در اختلاف در حدود بسط و توسعه ی قواعد هنجاری در میان فرهنگ های مختلف دارد. شاید به واسطه ی هنجارهای یاد شده بتوان اعمال انسان را به نحوی تحت عناوین ضروری ، غیرمجاز و مجاز دسته بندی کرد که مورد تصدیق همگان قرار گیرد. در جهان اسلام نیز در میان مقالات متفاوتی که از سوی علمای اسلامی در خصوص چارچوب اخلاقیات زیستی اسلامی منتشر شده است تا کنون هیچ گونه کاوش جامعی در طبیعت مباحث کلامی ـ اخلاقی اسلام که خود نتیجه توسعه سیستم فقهی ـ اخلاقی اسلام است ، صورت نگرفته است و به عبارت دیگر رویکردتوصیفی و نه تحلیلی این مقالات در خصوص مباحث اصول قانون گذاری های پزشکی در اسلام با اخلاقیات کلامی ـ فلسفی و نحوه ی تاثیر آن در فقه پزشکی در دوران معاصر سازگاری ندارد. پرسش های اخلاقی در مباحثات معاصر نیازمند پاسخ به پرسش های مهم تری است که شالوده ی اصلی سلوک اخلاقی را در اسلام تشکیل می دهند و صرفا بیان فتواهای فقهی در خصوص مسایل و مصادیقی نظیر سقط جنین ، اهدای عضو و نظایر آن کافی به نظر نمی رسد. در میان فقهای مذاهب گوناگون شریعت اسلام درباره ی این مسایل ، هیچ گونه اجماعی وجود ندارد. از این رو به نظر می رسد در مفهوم میان فرهنگی اخلاقیات زیستی ، آثار علمای اسلام با یک تحقیق منظم در اصول و قوانین اساسی و راهنمای اخلاق عملی در سنت اسلامی که ریشه در علم کلام دارد به شکل قابل توجهی غنی و پربارتر خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"در غیاب یک تشکیلات رسمی و سازمان یافته ی دینی و همچنین یک بدنه ی رسمی کلامی که اختیار تام در بیان عقاید دینی برای تمامی آحاد جامعه داشته باشد اسلام به طور ذاتی و ماندگار، ماهیت تکثرگرایانه ی خود را در تفکر و توجیهات اعمال اخلاقی حفظ نموده است ؛ بنابراین هنگامی که سخن از کاربرد ویژه ای از اصول و قوانین در خصوص مسایل اخلاقی جدید نظیر حق زن برای سقط جنین حاصل از تجاوز یا زنا به میان می آید این امکان وجود دارد که شاهد نظرات فقهی متفاوتی باشیم .
صرف نظر از جنبه های بدیهی یک فعل اخلاقی و علی رغم وجود یک ارزش تغییرناپذیر در آن ، تأملات اخلاقی در اشکال متفاوت از اعمال ، ضرورتا کارایی لازم جهت استنتاج حکمی صریح و شفاف را ندارند و به همین علت است که قضاوت تمامی افراد عاقل در خصوص خوب و بدهای اخلاقی یکسان نیست اما هنوز این امکان وجود دارد که از ویژگی های مطلق مربوط به یک عمل اخلاقی بتوانیم ، مجموعه ای کامل از قوانین اخلاقی جهان شمول را استنباط کنیم ، به نحوی که هر فرد بتواند، ارزش اخلاقی هر عملی را در هر موقعیت ، از طریق تفکر سیستماتیک مبتنی بر حقایق عینی نهفته در آن شناسایی کند."