چکیده:
قرآن، معتبرترین منبع اندیشه اسلامی با تزیینات خاص خود دربردارنده عناصر کلیدی هنر اسلامی چون نور، فرم و رنگ است؛ سهروردی بنیانگذار حکمت نوریه با تاویل آیاتی از قرآن که در آن ها به نور اشاره شده، نور را نماد اصیلی چون نماد عالم خیال می داند که اصل نقوش، رنگ ها و صور تجریدی هنر اسلامی در آنجاست؛ هنر اسلامی، خصوصا تذهیب، هویدای حضور باطنی نماد نور است؛ لذا تبیین نور از دیدگاه «شهاب الدین سهروردی» خصوصا به عنوان موسس وجودشناسی عالم نورانی خیال در انطباق با آموزه های قرآن و هنر اسلامی می تواند سرآغاز جدیدی باشد به مسائل حکمی و لوازمی که در ذهن و زبان و ناخودآگاه هنرمندان مسلمان موثر است. از طرفی تذهیب قرآنی به سبب تجریدی بودن با تاکید بر چنین مفاهیمی نیاز به رمز گشایی دارد. مسئله اصلی نوشتار حاضر این است که پس از بازخوانی رمز نور نزد سهروردی تاثیر این نوع نگاه به عالم، در هنر اسلامی و به ویژه در تذهیب های قرآنی دوره صفویه نشان داده شود تا آنچه از نور در نقوش و رنگ های بکار رفته در آن از جمله رنگ طلایی حضور بارز دارد، با رویکرد زیبایی شناسی و نماد شناسی به روش تطبیقی تحلیل شود تا نتیجه حاصل گردد که چگونه نور در فضای تزیینی حواشی قرآن و شکل نقوش آن چون شمسه و رنگ های تذهیب خصوصا رنگ طلایی جلوه گر ساحت نورانی و زیبایی اعلی شده است. منابع به صورت کتابخانه ای گردآوری شده و تصاویر از طریق عکسبرداری نمونه هایی از قرآن های دوره صفویه موزه ملی قر آن کریم تهران و موزه هنرهای تزیینی اصفهان حاصل آمده است.
The Quran، as the most prestigious source of Islamic thought with its unique illustrations embraces key elements of Islamic Art، including، light، form and color. Sohravardi، The Founder of Foundations of Illuminating Wisdom، considers light to be a pure element like that of a realm of imagination، explaining some of the Quranic verses in which there are references to the light to incorporate the it as a pure symbol within the aesthetic manifestations of art. The Islamic art، especially illumination is indicative of the inward presence of light. So، explaining light from the perspective of Shahaboddin Sohravardi as the founder of ontology of the luminous realm of imagination along Quranic teachings، Islam an Islamic art can be regarded as new beginning to arbitrary issues and requirements that have been effective in the Mind، Language and Unconscious part of Muslim artists. On the other hand، Quranic illuminations with regard to their being abstract and use of unique forms and colors based on such concepts require decoding. So، the main issue of this research is that after decoding the light by Sohravardi، its requirements are needed to be followed and the effects of such a view to the world in Islamic art and especially in Quranic illuminations of Safavid period is shown. In order to study the manifestations of light in designs and colors، particularly Golden color. To analyze the data، the aesthetic and semiotic approaches are chosen with comparative method and consideration of the origin of all beauties، being، and cognitive capability، which is the light. The sources/samples are collected through going to the library، and visual sources are collected through the photography of Quranic samples of safavid period which are available at the National Museum of Holy Quran and The Decorative Arts Museum of Isfahan.