چکیده:
لکنت زبان به عنوان عارضه ای که افراد زیـادی بـه آن دچـار هـستند، توجـه بـسیاری از روانشناسان و نظریه پردازان را به خود جلب کرده است ؛ اما تحقیقات اندکی بـه بـروز ایـن عارضه در یادگیری زبان دوم پرداخته اند. در تحقیق حاضر به این مسئله تنها از یـک جنبـه پرداخته می شود که عبارت است از چگونه لکنـت زبـان در زبـان دوم یـک کـودک الکـن فارسی زبان بروز می کند؟ گمان می رود پاسخ به این سؤال تا انـدازهای مـبهم و تنهـا یـک پیش بینی باشد؛ زیرا، لکنت زبان خود را در افراد متفاوت به گونه های مختلفی نـشان مـی - دهد و نمی توان راجع به آن یک قاعدة کلی بیان کرد یا پاسخی قطعی به این سؤال داد؛ امـا به نظر می رسد این عارضه در دو زبان، متفاوت عمل می کند و افراد مبتلا به آن واکنش هـای متفاوتی را از خود نشان می دهند. در این تحقیق با بررسی موردی یـک دختربچـة ٧ سـالة الکن ، نحوة بروز لکنت زبان در یادگیری زبان انگلیسی بـه عنـوان زبـان دوم واکـاوی شـده است .
خلاصه ماشینی:
"در ابتدا که تنها کلمات با اشاره بـه شی ء موردنظر آموزش داده می شد، کودک به ندرت دچار لکنت زبـان مـی شـد؛ امـا زمـانی کـه آموزش ادامه پیدا کرد و به تدریس جملات روزمره رسید، جایی که کودک برای بیان و کـشف موقعیتی خاص می بایست تنها از زبان به عنوان وسیله ای برای یادگیری اسـتفاده کنـد و ماهیـت انتزاعی آن را بپذیرد، نتیجه آن بود که لکنت زبان او تـشدید شـد.
این یافته مطابق با نظریة بلودستاین و گراسمن (١٩٨١) است ؛ بـه ایـن - صورتکه کودکان الکن (قبل از سن ٩ سـالگی ) عمـدتا در کلمـات دسـتوری دچـار نارسـایی هستند و این نارسایی با افزایش سن آنها جای خود را به کلمات محتوایی می دهد و همچنین ، این لکنت در کلمات دستوری که در موقعیت ابتدایی در جمله قرار مـی گرفتنـد، خیلـی بیـشتر نسبت به آنهایی که در جایگاههای دیگری در جمله قرار می گرفتند، مشاهده می شـد.
لازم است ذکر شود چند جلسه به خواهر این دختر نیز هم زمان زبـان انگلیـسی تـدریس شد تا یادگیری یک الکن با یادگیری یک فرد عادی مقایسه شود که البته هـیچ تفـاوت خاصـی Linguistic Structure Syntactic units در یادگیری ملاحظه نشد و حتی سرعت یادگیری براسـاس قـضاوت نظـری محققـان در ایـن پژوهش نیز در آنها به یک اندازه مشاهده گردید.
٥. نتیجه گیری این تحقیق با یک سؤال اصلی درمورد بررسی بروز لکنت زبان دوم یک کودک الکن که تحت آموزش زبان انگلیسی قرار گرفت ، آغاز شد.
هدف اصلی از انجام این پژوهش ، بررسی بروز لکنت زبان دوم یک کودک الکن بود کـه به درمان آن توجهی نشده است ."