چکیده:
اگرچه همواره بر اهمیت تعامل معنادار در فرایند یادگیری نظریة فرهنگی - اجتماعی تأکید شده است (ویگوتسکی ، ١٩٦٢)، اما تاکنون دربارة میزان درک فراگیران از بازخورد معلم و دیگـر فراگیـران یـا گروه همسالان در مهارت نگارش بررسی دقیقی نشده اسـت . پـژوهش حاضـر بـا هـدف مقایـسة بازخورد برخط معلم ، برخط همسالان، سنتی معلم و سنتی همسالان با توجه به اظهارنظـر فراگیـران زبان دربارة استفاده و فهم آنها از بازخوردها انجام شده است . چهار نوع آزمایش در چهـار کـلاس (مجموعا ٥٤ نفر) اجرا شد. فراگیران در گروه سنتی ، بازخوردهای نگارشی را به صورت نوشتاری به یکدیگر ارائه دادند؛ درحالی که فراگیران در گروه برخط ، ازطریق یک وبسایت و به صورت تعاملی بازخوردشان را نشان دادند. نتایج این پژوهش نشان داد هرچند بالاترین سطوح به کارگیری بازخورد در شرایط مربوط به بازخورد معلمان رخ داد، اما گروههای برخط بازخورد معلم و همسالان از منظر درک فراگیران از این اظهارنظرها در ردة بالاتری قرار گرفتند. علاوهبراین سـطح درک فراگیـران در گروه بازخورد سنتی همسالان بالاتر از سطح درک در گروه بازخورد سنتی معلم بود. افـزونبـراین ، عواملی که به این سطح به کارگیری و درک کمک کردند بررسی شدند.
خلاصه ماشینی:
"به ادعای وو (٢٠٠٦)، استفاده از ارتباطات کامپیوتری این امکان را فراهم مـی کنـد کـه فراگیر نسخه های متعددی از نوشته های خود را ارائه کند و تبادل بازخوردها در زمان محدود میسر شود؛ اما سهولت بارگذاری متون و تبادل بازخوردها، تنها تفاوت بین بازخوردهای نوع برخط و سنتی نیست .
اما زبانآموزان نظر متفاوتی دربارة بازخورد ارائه شده توسط همسالان داشتند؛ به ایـن ترتیـب کـه بـه - کارگیری آنها را اختیاری و نه اجباری می دانستند؛ برای مثال، یکی از شرکت کننـدگان کـه بـسیاری از بازخوردها را نادیده گرفته بود، گفت : «اکثر این بازخوردها درست و دقیـق هـستند؛ ولـی بـه کـارگیری آنها در نوشتة من تأثیر زیادی ندارد.
نتایج نشان داد که زبانآموزان گروه همسالان- برخط بـیش از زبـانآمـوزان گـروه همـسالان- سنتی بازخوردها را در نسخه های دومشان به کار گرفتند؛ البته ، بیشترین سطوح به کارگیری بـازخوردهـا مربوط به گروههای معلم - سنتی و برخط بود.
در بحث دربارة درک بازخوردها، نتایج نشان داد که گروه بازخورد معلم - سنتی کمتـرین سـطح را داشت ؛ اگرچه کلاس بازخورد معلم - برخط با مکالمه های غیرهمزمـان و بـا ارائـة محیطـی کـه کمتـر موجب اضطراب زبانآموزان می شد، باعث ایجاد محیط پرسشگری بهتری برای فراگیران شد.
به علاوه، استفاده از یک وبسایت تعاملی منجر بـه سـطح بالاتر استفاده از بازخوردها شد؛ درنتیجه ، معلمانی کـه بـازخورد همـسالان را در محـل تـدریس خـود مناسب می دانند، قـادر هـستند از اینترنـت اسـتفاده کننـد تـا اسـتفاده و درک بازخوردهـا بـالاتر رود و همچنین از دیگر فواید بازخورد همسالان که در پژوهش هـای پیـشین آمـده اسـت ، اسـتفاده کننـد."