چکیده:
The human’s natural milk is the best and complete foods for babies. Why that it’s contain physicals and mental benefits for baby and economics benefits for family and society. Milk produce in women naturally do after baby born but Nowadays, Induced lactation induced lactation makes milk in the breast’s women without pregnancy and delivery. This study tries to examine the relationship between this new sciences with Islamic jurisprudence. So the writers try to answer to this question with descriptive-analytic method. The questions are: what is the first Islamic legal sentence in the Shiite jurisprudence for induced lactation? And what is their complications? We have this suggestion that combination milky possible but today‚ it doesn‛t believe. Conclusion show that Induced Laction by Muslim’s women possible.
خلاصه ماشینی:
") بررسی نظریه : در مورد تغذیه کودک از شیر زنی غیر از مادر خود، گرچه قبل از اسلام رواج داشته و مردم کودک خود را به دایه میسپرده اند، با ظهور اسلام این عرف اجتماعی امضا شد، اما نه به صورت مطلق بلکه با در نظرگرفتن احکام و شرایط مخصوص در مورد رضاع ناشی از شیردهی القایی هم ، گرچه عرف اجتماعی شیردهنده و شیرخوار را همچون فرزند نسبی زن تلقی کنند، اما نمیتوان حکم به محرمیت داد، چراکه عرف در صورت اتصال به عصر معصوم و عدم تعارض با نص شرعی، مبنائی برای احکام شرعی میباشد، در حالی که چنین عرفی در دوران غیبت معصوم معتبر نمیباشد و علاوه بر آن مجازدانستن چنین محرمیتی با روایاتی که رضاع شرعی را مشروط به رضاع ناشی از فحل و حمل میدانند و اجماع فقهای امامیه در این مورد مخالف میباشد.
٣ـ با توجه به معنای لغوی رضاع (مکیدن پستان توسط کودک) میتوان شیردهی القایی را، رضاع لغوی نامید، اما بنابر دیدگاه فقه شیعه ، رضاع در اصطلاح شرعی، مشروط به شرایط زیر است : الف ـ شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد؛ ب ـ شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد؛ ج ـ شیر موجب رویش گوشت و محکم شدن استخوان گردد یا طفل لااقل یک شبانه روز یا پانزده دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد؛ د ـ شیرخوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد؛ و ـ مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و شوهر باشد؛ ه ـ زن شیردهنده باید زنده باشد؛ ٤ـ با توجه به شرایط رضاع در فقه امامیه ، عنوان شیردهی القایی، را نمیتوان با رضاع شرعی، مطابقت داد، چراکه شیردهی القایی، فاقد شرط اول از شرایط رضاع شرعی (حمل مشروع ) میباشد، بنابراین از باب المرکب ینتفی بإنتفاء أحد أجزائه ، محرمیت رضاعی، در شیردهی القایی، تحقق نمییابد."