چکیده:
در مقالة حاضر به اخلاق و معانی و نقش و جایگاه مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی پرداخته میشود. ابتدا معنای مدیریت و سپس اخلاق در مدیریت آموزشی و نظریههای اخلاق و مسئولیت اجتماعی، همچنین تاثیرات مثبت رعایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان آموزشی از جمله کاهش هزینههای ناشی از کنترل بهبود روابط، افزایش جوّ تفاهم و کاهش تعارضات افزایش تعهد و مسئولیتپذیری بیشتر کارکنان و نیز آسیبشناسی مدیران آموزشی از نظر اخلاقی از جمله قدرتطلبی، درک نکردن فضیلت معنوی خدمت، فقدان انصاف و عدالت و تکبر بررسی میشود و سپس ویژگیهای مدیر آموزشی در عصر حاضر از قبیل تفکر سیستمی، مدرسه یا دانشگاه بهعنوان یک کلینیک، صیانت از بیتالمال و حسنظن بیان میگردد. در آخر نیز مسئلة مسئولیت اجتماعی در مدیریت اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"ابتدا معنای مدیریت و سپس اخلاق در مدیریت آموزشی و نظریههای اخلاق و مسئولیت اجتماعی، همچنین تأثیرات مثبت رعایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان آموزشی از جمله کاهش هزینههای ناشی از کنترل بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات افزایش تعهد و مسئولیتپذیری بیشتر کارکنان و نیز آسیبشناسی مدیران آموزشی از نظر اخلاقی از جمله قدرتطلبی، درک نکردن فضیلت معنوی خدمت، فقدان انصاف و عدالت و تکبر بررسی میشود و سپس ویژگیهای مدیر آموزشی در عصر حاضر از قبیل تفکر سیستمی، مدرسه یا دانشگاه بهعنوان یک کلینیک، صیانت از بیتالمال و حسنظن بیان میگردد.
» (Lau&Idris, 2003, 293) بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات یکی از نتایج بهبود اخلاق کار در سازمان، تنظیم بهتر روابط در سازمان است که این به نوبة خود باعث افزایش جو تفاهم در سازمان و کاهش تعارض میان افراد و گروهها میشود و عملکرد گروهی را بهبود میبخشد.
یکی از نتایج بهبود اخلاق کار در سامان، تنظیم بهتر روابط در سازمان است که این به نوبة خود باعث افزایش جو تفاهم در سازمان و کاهش تعارض میان افراد و گروهها میشود و عملکرد گروهی را بهبود میبخشد در اندیشة سیاسی اسلام، قدرت و ریاست وسیلهای برای خدمت به مردم و ابزاری جهت خدمت به خلق و امانتی الهی است که زمامداران و مدیران جامعه درباره آن در پیشگاه الهی مسئول و پاسخگو میباشند ه فــــراخـــــوان آیا دوست دارید در رشد مدیریت مدرسه دیده شوید؟ مجلة رشد مدیریت مدرسه در نظر دارد درشمارههای دورة بعدی خود، صفحاتی را در قالب تصویر به طرحها و برنامههای مدارس اختصاص دهد."