چکیده:
شکلگیری مشارکت دانشجویان در نهادها و تشکلهای دانشجویی تحت تأثیر عوامل متعددی است. بر این اساس مقاله حاضر با هدف تعیین میزان مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد، در نظر دارد، تأثیر اعتماد اجتماعی را بر مشارکت اجتماعی بررسی نماید. روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه یزد است که تعداد آنها 9965 نفر بوده است که از این تـعداد، 134 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار مطالعه پرسشنامه بوده و از آزمونهای آماری، تفاوت میانگین (t-test)، آزمون فیشر (F)، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است.یافتهها مبین آن است که بین مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. این امر نشان میدهد که اگر بر اعتماد اجتماعی دانشجویان افزوده شود، در این صورت سطح مشارکت اجتماعی آنان نیز ارتقا خواهد یافت. همچنین بین مشارکت اجتماعی و جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین مشارکت اجتماعی و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، متغیرهای مستقل سن، اعتماد تعمیمیافته و اعتماد به محیط مجموعا 3/21 درصد از واریانس متغیر وابسته (مشارکت اجتماعی) را تبیین مینماید. بقیه تغییرات به تأثیر سایر متغیرها مربوط بوده که در تحقیق حاضر مدنظر نبودهاند
خلاصه ماشینی:
"al 2- Costa and kahn, Atkinso and micklewright 3- Knack and keefr مورد بررسی با مشارکت اجتماعی ‐ فرهنگی دانشجویان رابطه معنادای را نشان می دهند، لیکن در مجموع توان تبیین آنها در واریانس متغیر وابسته تحقیق در سطح بالایی قرار ندارد.
سفیری و همکاران (۱۳۸۸) در تحقیقی تحت عنوان «مشارکت دانشجویان دختر دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه های شهر تهران و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن » به این نتیجه دست یافتند که بین متغیرهای سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی )، احساس بی قدرتی و خودپنداره با مشارکت اجتماعی ، رابطه معنادار وجود دارد و بیشترین تأثیر را متغیر اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر دارد.
نتایج تحقیق قریشی و صداقت (۱۳۸۸) با عنوان «بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر اعتماد اجتماعی شهروندان شهر تبریز» نشان داد که بین متغیرهای سطح شهروندی ، نگرش دینی ، مشارکت اجتماعی ، پایگاه اقتصادی ‐ اجتماعی ، فقر فرهنگی ، جنسیت ، وضعیت تأهل ، تحصیلات ، سن و شغل با اعتماد اجتماعی رابطه همبستگی معنادار وجود دارد.
۹ خروجی آزمون تحلیل واریانس جهت مقایسه میزان مشارکت اجتماعی بین رشته های مختلف ، بیانگر این است که تفاوت معنی داری (=Sig) بین آنها وجود دارد.
همان طور که از نتایج جدول ۵ برمی آید، سطح معناداری نشان می دهد که اختلاف میانگین مشارکت اجتماعی رشته های تحصیلی علوم انسانی و هنر و معماری معنادار بوده است (=sig)."