چکیده:
تاریـخ هنـر،مـارادردسـت یابی بـه بررسـی ومطالعـه آثـارهنـری اززوایـای مختلـف ،همچـون روانـکاوی ،روان شناسـی ،زیباشناسـی وفلسـف ه هنـریاریرسـان اسـت .نیـزتاریـخ هنـرمـارادر شـناخت بهتـرپدیده هـای هنـرراهبـرمیگـرددزیـراتاریـخ هنـردرمطالعـه وبررسـی آثـارهنـری بـا روش ویـژه اش ضمـن تاریخ نـگاری ،سـبک ومکتـب ،آثـارموردنظ ـررامعیـن ومشـخص میکنـد کــه البتــه تاثیــرواهمیــت آن ازآن جهــت اســت کــه توانایــی مشــاهدٔهموضوع هــاراازدریچــه روان شناســی ،جامعهشناســی وتاریــخ دارد.هنردرهردوره ای وظ یف ه سـازنده ای داردکه ازلحاظ تزئینی وتاریخی قابل بحث اسـت واین تاریـخ هنـراسـت کـه ازورای نقش هـای سـادٔهتزئینـی هـراثـر،مف اهیـم ومعانـی دیگـررابیـرون کشـیده وروشـن مینمایـدوبـه همیـن دلیـل اسـت کـه فلسـف ه وتاریـخ هنـرهمـراه یکدیگـردر مطالعه هراثرهنری به کارگرفته میشـوندتاهرچهبیشـتربهواقعیت نزدیکشـوند.جاناتان هریـس نیـزدرکتـاب تاریـخ هنـرنـوازوجـودقطبـی مخالـف یـادسـت کم تضـادی آشـکارصحبت میکنـدوهمچنیـن گـهگاه درمقـام نماینـدٔهتاریخ نـگاران رادیـکال هنـر،مدعـی میشـودکـه اصول وروش تحلیلی درسـت رابه نوعی شـف اف ومشـخص میداندوحتی عنوان میداردکه هرگونـه تاریخ نـگاری هنـررادیـکال راسـتین اسـت .ایـن مقالـه به بررسـی نظ ریات مطرح شـده در کتـاب تاریـخ هنـرنـومیپـردازدوبـراسـاس آن ،تحلیلـی ازوضعیـت تایـخ هنـرنویسـی درجامعـه هنـری ایـران ارائـه میدهـد.
خلاصه ماشینی:
"درواقـع تنش هـای موجـودمیـان گشـاده نظ ری فکــری وانتقــادی پیشــرفت های تاریــخ هنــروفرهنــگ هنــوزســنتی دانشــگاه هادرســی سال دوم ، شماره ٥ سـاله گذشـته ،درون مایـه اصلـی ایـن کتـاب اسـت .
نکتــه بااهمیــت دیگــرکــه میتــوان درمــوردســاختارکتــاب موردنظ رمــان ذکــرکــرد،ایــن اســت کــه فصل هــای مختلــف کتــاب )شــامل ؛فصــل اول :تاریــخ هنــررادیــکال -بازگشــت بــه آینــدٔەخــود؟،فصــل دوم :مدرنیتــه ســرمایهداری ،دولــت -ملــت ،وبازنمایــی بصــری ،فصــل سـوم :فمینیسـم ،هنـر،وتاریـخ هنـر،فصـل چهـارم :فاعـل ،هویـت ،وایدئولـوژی بصـری ،فصـل پنجـم :سـاختارومعنـادرهنـروجامعـه ،فصـل ششـم :جسـت وجو،ازپـس قطعیت هـا،فصـل هف تـم :جنسـیت ها،بازنماییشـده (بحثـی پیوسـته عرضـه میکننـدپیرامـون مناسـبات میـان شـکل های تحلیلـی تاریـخ هنـررادیـکال وبسـترهای سیاسـی واجتماعـی کـه ازآن برخاسـتهاند وهنـوزبـاآن بده بسـتان دارنـد.
ایـن مف هـوم گذشـته ازمتن هــای تاریــخ هنــر،کاتالوگ هــای آثــارهنــری وبرنامههــای تلویزیونــی رانیــزدربرمیگیــرد چراکـه اغلـب نسـخه ضبط شـدٔەنمایشـگاه آثـارهنـری درمـوزه ونگارخانـه ازپدیده هـای تاریـخ هنـربـهشـمارمیآینـدزیـراازگزینـش ،سـف ارش ،روشـنگری وداوری آثـارهنـری گریـزی ندارنـد، ٣٢٢٥٠٠ یعنـی همـان کارهایـی کـه تاریخ نـگاران هنـردرنوشـتن کتـاب ومقالـه پیـش رودارنـد.
کتاب هـای تاریـخ هنـرعمومـابـه دوشـیوه تاریخ نـگاری شـده اند:یـک دسـته تأکیدشـان بر پایـه زندگینامهنویسـی بنـاشـده اسـت ودسـته دیگـربـرپایـه آثـاریـاجنبش هـای هنـری کـه بـه آنهـاتعلـق دارنـدانجـام میگیـرد.
امـادرکنـارتمـام امتیـازات وتوانمندیهـای کتـاب یادشـده ،غالب بـودن تحلیـل مارکسیسـتی دربررسـی موضوعاتـی همچـون ؛معنـی هنروارتبـاط آن بـاجامعه و سال دوم ، شماره ٥ ترسـیم نقشـه زیباشناسـی درهنـربـاتمرکـزبـرهمـان مکتـب ،شـاهدتنـدروی درمدعیـات ،نقد ٢٣٢٥٠٤ وتقابلاتـش شـده اسـت وایـن مقالـه نیـزپـس ازواکاوی ومعنییابـی مف اهیـم بـهکاررفتـهدر آن کتــاب )همچــون ؛هنــررادیــکال وهنــرفمینیســتی (،بــه امکان هــاوفرصت هــای نوشــتاری آن بهویـژه دربـاب تاریـخ تاریخ نـگاری میپـردازدوبـاعطـف توجـه بـه آن ،وضعیـت موجـوددر جامعـه ایـران راآسیب شناسـی میکنـد."