چکیده:
آقای بستهنگار در اظهارات خود ابتدا با اشاره به بعضی اقدامات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در طول عمر شریفشان، جهت پیشبرد جامعه به سوی کسب حقوق عادلانه انسانها، به اقدامات پیامبر در محو نمودن امتیازات نژادی و قومی و دفاع از حقوق انسانیت اشاره میکنند. سپس در همین راستا به مسأله غدیر اشاره کرده و معرفی کردن امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را به عنوان خلیفه و جانشین، نشأت گرفته از احساس پیامبر میدانند نه رسالت و تکلیف او. سپس به موضوع کیفیت برخود پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم با مخالفین حکومت اسلامی پرداخته و ضمن اشاره به دفاعی بودن جنگهای پیامبر، جهاد ابتدایی حتی در زمان معصومین علیهمالسلام را مورد انکار قرار میدهند. ایشان ضمن ارائه تعریف جدیدی از اسلام همه افراد مدینه حتی اهل کتاب ساکن در آن شهر را مسلمان میدانند، و سپس در ادامه، چگونگی برخورد پیامبر با قبیله بنیقریظه را، که پیمان شکنی کرده بودند، تبیین مینمایند.
خلاصه ماشینی:
"سپس به موضوع کیفیت برخود پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم با مخالفین حکومت اسلامی پرداخته و ضمن اشاره به دفاعی بودن جنگهای پیامبر، جهاد ابتدایی حتی در زمان معصومین علیهمالسلام را مورد انکار قرار میدهند.
ایشان ضمن ارائه تعریف جدیدی از اسلام همه افراد مدینه حتی اهل کتاب ساکن در آن شهر را مسلمان میدانند، و سپس در ادامه، چگونگی برخورد پیامبر با قبیله بنیقریظه را، که پیمان شکنی کرده بودند، تبیین مینمایند.
مسأله دوم این است که وقتی پیغمبر وارد مدینه میشود (بعد از اینکه تشکیل حکومت میدهد) یک سری قرارداد بین مسلمانان و یهودیها و حتی مشرکین میبندند.
ایشان با اشاره به اینکه همه جنگهای پیامبر دفاعی بوده است نه تهاجمی (که البته مطلب درستی است) با اشاره به نظر آقایان مهندس بازرگان و آیت الله صالحی نجفآبادی، وجود جهاد ابتدایی در اسلام حتی در زمان معصومین علیهمالسلام را انکار میکند؛ درحالیکه جهاد از ارکان و اصول مسلم اسلام میباشد و بنابر نظر مشهور فقهای اسلام (1) جهاد بر دو نوع است 1.
» با توجه به این آیه و آیات دیگر و روایات معتبره و نظر مشهور فقهای عظام، جهاد ابتدایی از اصول مسلم اسلامی و از اختصاصات پیامبر و امام معصوم میباشد.
بنابراین چگونه میتوان گفت که، اینها نیز در زمره مسلمانان بودهاند؟ لازم به ذکر است که آیه شریفهای که (حجرات/ 14) ایشان به آن استناد نمودهاند خطاب به اعراب بادیهنشین است که ادعای ایمان میکردند و پیامبر مأمور شد در پاسخ آنها بگوید، که اینها تنها با اظهار شهادتین در زمره مسلمین قرار گرفتهاند و ایمان هنوز در قلبهای آنها وارد نشده است."