چکیده:
عقیده اهلسنت در موضوع علایم ظهور یا به تعبیر دقیقتر، نشانههای شروع قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با دیدگاه شیعه متفاوت است. مفسران اهلسنت با اشاره به شش مورد از علایم ظهور، تنها در دو یا سه مورد تصرح به علامت بودن کردهاند و مابقی با توجه به قرائن و معنای وسیع علامت، در شمار علایم قرار داده شده است. آنان از میان علایم، به خسوف و کسوف خاص، کشته شدن نفس زکیه و خروج بنیالاصفر به عنوان علایم صریح و به نزول عیسی بن مریم علیهما السلام ، دجال، سفیانی و خسف بیداء، به عنوان علایم غیرصریح اشاره کردهاند.از نظر ترتیب زمانی خروج بنی الأصفر، کسوف و خسوف خاص، ظهور سفیانی و قتل نفس زکیة از علایم قبل از ظهور هستند و خسف بیداء، دجال، نزول عیسی بن مریم از نشانههای پس از ظهور به شمار میروند.
خلاصه ماشینی:
"بنابر پذیرش این مبنا در علایم ظهور میتوان گفت نزول عیسی بن مریم علیهما السلام از نشانههای تشخیص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، خصوصا برای مسیحیان است، اگرچه همزمان یا پس از شروع قیام ایشان «أن بنی الأصفر و هم الإفرنج علی ما ذهب الیه المحدثون إذا خرجوا و ظهروا الی الاعماق فی ست سنین یظهر المهدی( فی السنة السابعة».
» حضرت عیسی علیه السلام نمیپذیرد و پسی از اقرار به فضل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و اینکه او امام مسلمانان است (مظهری، 1412: ج2 قسم1، 57؛ سید قطب، 1412: ج5، 3199، 8 ج8، 359 9 ) به نماز ایشان، مطابق شریعت اسلام اقتدا میکند (قرطبی، 1405: ج16، 106؛ ابنعربی، 1422: ج2، 226- 227؛ زمخشری، 1385: ج4، 261؛ فخر رازی، 1421: ج27، 191؛ أبیالسعود، بیتا: ج8، 53؛ بغوی، 1420: ج4، 166؛ بیضاوی، بیتا: ج5، 150 - 151 و 94؛ ابنعجیبه، 1422: ج5، 260؛ حقی بروسوی، بیتا: ج8، 384؛ آلوسی، 1415: ج13، 95؛ نووی الجاوی، 1417: ج2، 387) 10 .
آلوسی، 1415: ج4، 106، ج11، 351؛ رشیدرضا، 1990: ج9، 407-408)؛ اما با توجه به معنای پیشگفته درباره علامت که کاربردش تشخیص واقعیت از دروغ است و در نظر داشتن این نکته که دجال در زمان حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهورخواهد کرد (آلوسی، 1415: ج13، 210) 4 و «ثم یقتل الخنزیر و یکسر الصلیب و یخرب البیع و الکنائس (المراد بتخریبها إزالة ما فیها من الصور و التماثیل و قلبها إلی مساجد عادیة أو أنه یهدمها جزاء لما وقع فیها من المحرمات) و یقتل النصاری إلا من آمن أی آمن به و مشی علی شریعته التی یقوم فیها فی الأرض و هی شریعة محمد(»."