چکیده:
یکی از مسائل مهم در حـوزه فلسـفه ، الهیـات ، روان شناسـی و حتـی فیزیـک ، وجـود دیدگاه های جبرگرایانه ، تقدیرگرایانه یا اختیارگرایانه نسبت بـه اعمـال انسـان اسـت . جبرگرایان معتقدند اعمال انسان و رویدادهای طبیعی ، تحت تأثیر یک نیـروی جبـری قدرتمند ازجانب خدا هدایت می شوند و انسان چاره ای غیر از پـذیرش ایـن نیروهـای جبری ندارد. دسته دیگر، تقدیرگرایان هستند که معتقدند تمامی رویـدادهـا از قبـل تعیین شده است و اختیار انسان ، نقشی در حوادث پیش آمده برای او ندارد؛ اما گروهی با تفکر اختیارگرایانه معتقدند با وجود علم خداونـد بـه تمـامی حـوادث و سرنوشـت موجودات ، انسان با اختیار خود، راهش را انتخاب می کند و در تعیین سرنوشـت خـود در حد تمامی عوامل خارجی نقش دارد. این مقالـه بـا اسـتفاده از قـوانین فیزیـک در چارچوب نظریه نسبیت خـاص انیشـتین و بـا اسـتفاده از مخـروط نـوری و نسـبیت هم زمانی ، نخست چرایی مشخص بودن سرنوشت انسـان در علـم پیشـین خداونـد و سپس سازگاری بین اختیار انسان و علم خداوند به سرنوشـت او را اثبـات مـی کنـد و نشان داده می شود که اراده انسان در طول اراده خداوند متعال می باشد.
One of the important issues in the fields of philosophy، psychology، and even physics is existence of deterministic، fatalistic، or freewill-oriented viewpoints in relation to human actions. Determinists believe that human actions and natural events، under the influence of a powerful compulsory force، are guided by God. The other group are fatalists believing that all events have been determined beforehand and human freewill has no function regarding the occurred events; however، a group having freewill-oriented view believe that in addition to Gods knowledge about all events and fate of creatures، human chooses his path by his own freewill and he has function in determining his fate parallel to all external factors. By usage of physics rules within the framework of Einsteins special relativity theory and by usage of light cone and relativity of simultaneity، the paper firstly proves the whyness of clearness of human fate within the Gods knowledge followed by proving that there is compatibility between human freewill and Gods knowledge on his fate and finally it is shown that human freewill is along with the almighty Gods will.
خلاصه ماشینی:
"اگر کسی خبر داشته باشد که در زمان معین ، در همه نقـاط ناحیـه ای از فضـا کـه درون مخروط نوری گذشته A واقع شده است ، چه چیزهایی روی داده است ، می تواند پیش بینی کند که در A چه چیـز رخ خواهد داد (البته در انتهای این مقاله نشان خواهیم داد با فرض اینکه کسی از تمام رویـدادهای گذشـته یـک پدیده مطلع باشد ـ که این موجود مطلقا خدا اسـت ــ ، با اختیار انسان منافاتی ندارد) همه نقاط دیگر، ناحیـه ای از فضا ـ زمان را تشکیل می دهند که در مخروط نوری آینده و گذشته A قرار ندارند و آنها نه بر رویدادهای A تأثیر می گذارند و نه از آن تأثیر می پذیرند.
بنابراین انسان در انجام امور دارای اختیار می باشد و نسبت به اعمال خود مسئول نیـز مـی باشـد که این نتیجه با دیدگاه جبرگراها و تقدیرگراها کاملا در تضاد است ؛ یعنی با اینکه تقدیر انسان در کتاب علـم خداوند ثبت است و تمامی اعمال انسان در طول عمر او در حیطه علم خداوند اسـت ، فـرد هـر لحظـه مـی توانـد تغییری را در آن با اراده و انتخاب خود ـ که البته این تغییر نیز خارج از محدوده علم خداوند نیست ـ ایجاد کند و خداوند با تأثیر این عمل در گذشته و آینده فرد (به صورت همزمان ) این گونه تقدیر می کند کـه همـه اتفاقـات رقم خورده برای انسان ، نتیجه اعمال خود او در همه زمان ها باشد تا بـا عـدالتش ناسـازگار نباشـد."