چکیده:
مقالة حاضـر برگرفتـه از یـک تحقیـق میــدانی انجــام شــده در مــورد وضــع ارزشیــابی مــستمر دور ی ابتــدایی اسـت . ایــن تحقیــق در ســال ١٣٨٢ بــه ســفارش ســازمان آمــوزش و پــرورش استان مرآزی و با نظـارت دآـتر حـسن پاشا شریفی به انجام رسیده است . در این نوشـتار تـلاش شـده اسـت آـه ضمن معـرفی تحقیـق مـذآور، مهـم تـرین محورهــای ادبیــات تحقیــق و پیــشینه ی آن و نیز مهم تـرین اطلاعـات میـدانی در قالب یافته هـای پـژوهش ارایـه و معرفی شود. پیام اصـلی یافتـه هـا در این مقالـه ایـن اسـت آـه ٤٧ درصـد معلمــان دوره ی ابتــدایی بــه انجــام دادن فعالیـت هــای ارزشیــابی مــستمر رغبــت چنــدانی ندارنــد. بــیش تــرین فعالیــت هــای ارزشیــابی مــستمر، در فراینــد یــاددهی - یــادگیری مــواد درســی جغرافیــا، ریاضــیات ، علــوم تجربــی انجــام شــده اســت و آمتریــن فعالیت های ارزشیـابی مـستمر مربـوط به سـه مـاد ی درسـی دیـنی ، قـرآن و فارسی است . البته برخی معلمـان در ایـن رابطـه خلاقیت هـایی داشـته انـد آـه چگـونگی آن در مقالــه ی حاضــر مــنعکس شــده است . به منظور بهبـود وضـعیت اجـرای ارزشیـــابی مـــستمر در مـــدارس ، در پایـــان چنـــد پیـــشنهاد آـــاربردی ارایــه شــده آــه مــی توانــد مــورد اســتفاده ی آارشناســان در ســازمان آموزش و پرورش قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
پیش از این ، فعالیت های معلمان اغلب در جهـت تعــیین میــزان موفقیــت فراگیرنــدگان در یــادگیری مطالب درسی بوده است ؛ در حالی آه در ارز یـابی جدید آه با عنوان ارز یابی مستمر مطـرح اسـت ، بر ارزشیابی های تکوینی و غیرآتبی به صورت مـداوم در طول سال تحصیلی برای هـر دانـش آمـوز تأآیـد می شـود.
در اولـین سؤال پژوهشی آمده است : وضع اجرای انواع ارزش یابی های مستمر- اعم از فعالیت های آلاسی و غیرآلاسـی - در مـوارد درسـی دوره ی ابتدایی چگونه بوده است ؟ اطلاعات بـه دسـت آمـده از اجـرای پرسـش نامـه ی معلمان ، پرسـش نامـه ی دانـش آمـوزان و مـشاهده ی مــستندات موجــود در مــدارس نــشان داد آــه در هــر یــک از مــواد درســی دوازده گانــه ی دوره ی ابتــدایی ، فعالیــت هــای متفــاوتی انجــام گرفتــه است .
در این جدول ، اطلاعات مربوط بـه فعالیـت هـای خارج از آلاس ارز یابی مستمر منعکس اسـت و بـه فعالیت های مـذآور در سـه محـور دانـش آمـوزان و معلمان و مشاهدات توجه شده است .
همان طور آـه ملاحظه می شود، ترتیب قرار گرفتن مـنحنی بـر حـسب درصد فعالیت ها ارز یابی مستمر عبارت اسـت از: پاسخ معلمان ، پاسخ دانش آموزان و مـشاهدات ، در این جا هم می توان میانگین هر سه دسته اطلاعات را در هر ستون به عنوان شـاخص فعالیـت هـای انجـام گرفته درباره ی هر درس در نظر گرفت .