چکیده:
اتحاد استراتژیک یک توافقنامه همکاری بین دو سازمان و یا تعدادی بیشتر است که می خواهند از این راه موقعیت رقابتی و عملکرد خود را از طریق منابع مشترک بهبود دهنـد. یکـی از انـواع متـداول اتحـاد استراتژیک، اتحاد دو سازمان که در یک صنعت مشغول به فعالیت هستند می باشد. یکی از صنایع مرسوم در دنیا که اتحاد بین سازمانها در آن متداول است ، صنایع فلزی می باشد. در این مقالـه نیـز تـلاش شـده است تا اتحاد استراتژیک بین دو عدد از شرکت های فعال در صنایع فلزی ایران بررسی شده و تاثیر ایـن اتحاد بر عملکرد آن ها سنجیده گردد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسـان ایـن دو سـازمان است که تعداد آن ها در حدود ١٣٠ نفر تخمین زده شد که از این میان بـا اسـتفاده از فرمـول کـوکران و روش نمونه گیری تصـادفی ، تعـدادی بـه عنـوان نمونـه انتخـاب شـدند. پـس از توزیـع و بازگشـت ٧١ پرسشنامه ، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدلسازی معـادلات سـاختاری و بـه کمک نرمافزار Smart PLS در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت . در بخـش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی ، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردیـد و اصلاحات لازم صورت پذیرفت . در بخش دوم، ضرایب معناداری نرمافزار بـرای بررسـی فرضـیه هـای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش تاثیر معنادار اتحاد استراتژیک بر عملکرد مالی ، عملیاتی و اثربخشی سازمانی در سازمانهای طرف اتحاد مورد مطالعه پژوهش حاضر را تایید ساخته است .
خلاصه ماشینی:
"اتحـاد در مـورد سـازمانهـا و بنگاهها به یک قرارداد همکاری بین دو شرکت در راستای سرمایه گذاری مشترک اشاره دارد که از آن در جهت هـدف ورود بـه یـک بـازار در حـال توسـعه و در عـین حـال بـرای پاسـخ دادن بـه محدودیت های محیط کسب و کار اسـتفاده مـی شـود (٢٠٠٤ ,Reuer &Leiblein ).
برونسـپاری زمـانی اتفـاق مـی افتـد کـه یـک شـرکت بـرای ایجـاد ارزش بـا شرکت های دیگر قرارداد می بندد تا به تواند تمرکز خود را بر روی فعالیت هـای اصـلی گذاشـته و فرآیندهای فرعی را از طریق شـرکا پیگیـری نمایـد (١٩٩٨ ,Jones &Hill ).
مهم ترین تفاوت این دو در ماهیت شـرکت هـا پـس از ایجاد همکاری مشترک است ؛ به طوریکه در اتحاد طرفین قرارداد، پس از انعقاد قرارداد همکـاری ماهیت مستقل خود را حفظ می کنند درحالی که در ادغام یک شرکت جدید بـا ماهیـت متفـاوت از قبل ایجاد مـی گـردد (١٩٩٨ ,Yankey &Light ).
, 1997; Venkatraman & Ramanujam, 1986 رضایت مشتری Eccles, 1991; Kaplan and Norton, 1992 منابع انسانی Fitzgerald and Moon, 1996 رشد و سودآوری عینی و ذهنی Omerzel & Antoncic, 2008; Lumpkin & Dess, 2001; Wang & Zhang, 2009; Wiklund & Shepherd, 2003 پیشینه پژوهش بررسی منابع اطلاعاتی موجود مشخص می سازد که تحقیقات داخلی مرتبط با پژوهش حاضر که تأثیر اتحاد استراتژیک را بر عملکرد سازمانی بررسی کرده باشند، اندک است و پژوهش های انجـام گرفته بیشتر درباره اتحاد و ادغام شرکت ها و همچنین اتحـاد در زنجیـره تـأمین صـورت پذیرفتـه است ."