چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارآیی روش بدیعه پردازی نسبت به روش سخنرانی در افزایش خلاقیت در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری ،کلیه دانش آموزان پایه سوم دبستان شهرستان زرین شهر را در بر می گرفت که 103 نفر از آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (25نفر دختر،23 نفر پسر) وگروه کنترل 28) نفر دختر، 27نفر پسر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون خلاقیت تورنس (فرم الف) بود. روش بدیعه پردازی با تدریس علوم اجتماعی، علوم تجربی و انشاء (بنویسیم) به مدت سه ماه در گروه آزمایشی اجرا شد، ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات آزمون خلاقیت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در گروه های آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین بین افزایش نمره خلاقیت دانش آموزان پسرو دانش آموزان دختر در مولفه های سیالی، انعطاف، اصالت و نمره کل خلاقیت تفاوت معنادار مشاهده گردید.
This study was carried out with the aim of comparing the effectiveness of synectics and lecturing teaching methods on increasing the creativity of students in the third grade of elementary school. Quasi- experimental method was used in the study .the participants were 103 students who were categorized randomly into experimental (25 schoolgirls and 23 schoolboys) and control group (28 schoolgirls and 27 schoolboys). The measurement instrument was Torrance creativity test (form A).The synaptics teaching method was performed for experimental group by teaching experimental science، social science، and composition. The control group، however، did not receive any intervention .The results of covariance analysis indicated that there were significant differences between the mean scores of the experimental group and control group in the pre- test and post-test. Also، significant relationship was observed between the increased scores in creativity regarding fluidity، flexibility، and originality components and the total score of creativity.
خلاصه ماشینی:
No 18 (continus 45) Summer 2015, Pages 119-130 Comparing the Effect of Synectics and Lecturing Teaching Methods on Increasing the Creativity of the Third Grade of Elementary School students (considering Zarinshahr Schoolgirls and Schoolboys) Maryam Kadkhodai, Ameneh Solimani 1Faculty member, Azad University, Mobarake, Iran 2M.
A. in educational technology Abstract This study was carried out with the aim of comparing the effectiveness of synectics and lecturing teaching methods on increasing the creativity of students in the third grade of elementary school.
تحقیقات آزادیکتا (( Azadyekta, 2013، مداحی و خلعتبری (Madahi " khalatbary , 2010)، شریفی و داوری ((Sharifi " Davari, 2008 و شهبازخان (2005 Shahbazkhan)) که در آن روشهای مختلف پرورش خلاقیت مورد بررسی قرارگرفتهاند نشان میدهد روش بدیعه پردازی تأثیر مثبتی بر خلاقیت دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، همان طور که جداول مختلف نشان میدهد، بین میانگین نمرات خلاقیت آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی (گروه بدیعه پردازی و سخنرانی) تفاوت معناداری در خلاقیت کل و خرده آزمونهای آن مشاهده میشود.
جدول شماره 5 نشان میدهد، بین میانگین نمرات سیالی آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی (گروه بدیعه پردازی و سخنرانی) تفاوت معناداری مشاهده میشود (01/0P<).
جدول شماره 7 نشان میدهد، بین میانگین نمرات انعطاف آزمودنیها بر حسب عضویت گروهی (گروه بدیعه پردازی و سخنرانی) تفاوت معناداری مشاهده میشود (01/0P<).
Effectiveness of two methods of brainstorming and Synectic to increase creative thinking fourth grade students in the district 15 in Tehran, thesis, University of Tehran[Persian].