چکیده:
این مقاله مفهوم دانش پایگی اقتصاد و نقش آن را در حصول و پایداری توسعه مورد بحث قرار می دهد . با توجه به این که توسعه پایدار بنا به تعریف بایدمتضمن دست یابی به تولید سرانه بالاتر، اصلاح الگوی توزیع در آمد و بهبود محیط زیست باشد،این مطالعه به طراحی و تنظیم یک مدل تحلیلی کلان برای بررسی رابطه دانش پایگی با توسعه اقتصادی می پردازد. مدل مورد نظر با استفاده از داده های آماری جهـانی موردآزمـون وارزیابی قرار می گیرد یافته های تحقیق حـاکی از آن اسـت کـه در سـطح جهـانی ، رابطـه معنـی داری میـان توسعه اقتصادی و درجه دانش پایگی اقتصاد وجود دارد. از نتایج دیگر تحقیق ، قابل تائید بودن کلی منحنی زیست محیطی کوزنتس در مقیاس جهانی اسـت . در مـورد توزیـع درآمـد نیـز الگـوی نظـری کـوزنتس تـا حدودی مشهود است . این بررسی همچنین به تحلیل این فکر می پردازد کـه گسـترش آمـوزش و تحقیقـات علمی محض ، به تنهایی برای ارتقای سطح توسعه یافتگی کافی نبوده و پیشرفت علمـی واقتصـادی ، مسـتلزم تحول محیط اقتصادی در طول زمان ، وکاربردی شدن دانش پیشـرفته در مـتن زنـدگی اقتصـادی ، بـویژه در فرایند جهانی شدن ، تولید و تجارت است .
خلاصه ماشینی:
"اگر شاخصه های اصلی توسعه پایدار را دستیابی به تولید سرانه بالاتر، کاهش نابرابری در توزیـع درآمد و در عین حال اصلاح کیفیت محیط زیست معرفی کنیم ، این تحقیق در صدد آن است کـه پس از مطالعه رتبـه بنـدی دانـش پـایگی اقتصـاد در سـطح جهـان ، بـا طراحـی یـک مـدل تحلیلـی چگونگی ارتباط میان شاخصه های توسعه پایدار و دانش پایگی اقتصاد را بررسی کند.
( Env ) ] (5) با توجه به روابط فوق می توان نوشت : ( Z ) = g ( KEI ) (6) حال با توجه بروابط شماره (٤)و (٦)داریم : ( SDS ) = h ( Z ) (7) اکنون اگر بتوانیم یک رابطه رگرسیونی معنی دار بـین متغیـر مربـوط بـه سـطح توسـعه یـافتگی اقتصاد و درجه دانش پایگی آن به دست آوریم ، به طوریکه برای هر زمان معین داشته باشیم : ( SDS ) = J ( KEI ) (8) دراین صورت می توانیم نتیجه بگیریم که درجه توسعه یافتگی اقتصاد، که در مـدل مـااز براینـد مشترک سه متغیر مستقل مدل به دست می آید، به طور کلی به صورت تابعی از شاخص دانش پایگی اقتصاد قابل بیان است ، که به این ترتیب فرضیه اصلی تحقیق هم بـه صـورت اسـتقرائی قابـل اثبـات می شود."