چکیده:
همه مسلمانان شفاعت پیامبر(ص) را قبول داشته، ولی در مورد نحوه تاثیر آن اختلاف کردهاند. قاضی عبد الجبار بر این باور است که دایره شفاعت پیامبر(ص) تنها در ترفیع درجه اهل بهشت است و گناهکاران را مشمول شفاعت نمیداند. در مقابل، فخر رازی بر این باور است که شفاعت پیامبر(ص) به این معنی است که مانع ورود مستحقین عذاب به دوزخ میشود و آنها که وارد دوزخ شده و مبتلای به عذابند، در پرتو شفاعت پیامبر(ص) از آتش دوزخ خارج و وارد بهشت خواهند شد. عبدالجبار برای اثبات مدّعای خود مبنی بر این که شفاعت ترفیع درجه است، به دلایل عقلی و نقلی تمسک جسته است که البته، عمده دلایل او استناد به آیات قرآن است. عبدالجبار (و معتزله) که به تاویل آیات و ترک ظواهر آیات متهم است، در مساله شفاعت نیز همین راه را پیموده است. فخر رازی در تفسیر کبیر خود به آن دلایل اشاره کردهاست و به آنها پاسخهایی متناسب با مشرب کلامی خویش (اشعری) داده و ادعا کرده است که شفاعت از آن همه گنهکاران مسلمان است. بدین ترتیب، موضع تند فخر رازی را باید موضعی افراطی در مقابل موضع تفریطی عبدالجبار به حساب آورد. در این مقاله، ضمن بررسی هر یک از این دو نوع اندیشه کوشش میشود با توجه به آیات قرآن و روایات تفسیر کننده آن آیات، اشکالات و ایرادات آن بیان گردد
خلاصه ماشینی:
"قاضی عبدالجبار به اطلاق آیه برای شامل شدن فاسق (مؤمن مرتکب کبیره) استدلال میکند و میگوید: آیه دلالت بر این دارد که مستحق عذاب را پیامبر(ص) شفاعت نمیکند و او را یاری نمیکند، زیرا تخصیصی در آن نیست، پس نمیتوان آن را صرفا به کافران اختصاص داد (عبدالجبار، 1286 ق: 1 : 90ـ 91).
قاضی عبدالجبار در خصوص آیات مورد نظر میگوید: این آیات شفاعت را نسبت به کسانی که خداوند درباره آنان اذن ندادهاند، مردود شمرده است و پیداست که خداوند درباره کسانی که مرتکب کبیره شدهاند، اذن شفاعت نداده است، زیرا چنین اذنی به لحاظ عقلی و نقلی اثبات نشده است، اما عقلی نیست، چون در این گونه مسائل جایی برای اظهار نظر عقل نیست.
به عبارت دیگر، این درست است که شفاعت آن بزرگان تمامی مؤمنان را شامل میشود، اما مؤمن کسی نیست که تنها یک اعتقاد ذهنی مبهم به حق تعالی و رسول اکرم(ص) و نهایتا ظواهر قرآن داشته باشد، بلکه مؤمن حقیقی کسیست که رشته محبت و ولایت محبوبان درگاه الهی و به طور خاص امام زمان خویش را به گردن داشته باشد و مسلم است که چنین انسانی که پیوند محبت با آن بزرگان در دل دارد، اگر هم به غفلت یا ضعف اراده مرتکب گناه شود، هرگز با جسارت و قساوت گناه نمیکند و بنابراین، شایستگی مورد شفاعت قرار گرفتن را از دست نخواهد داد."