چکیده:
نیاز به بازی یک میل بنیادین در انسان است . بازی فعالیتی است که طی آن کودک و حتی افراد بزرگسال اوقات خود را به نحوی خوشایند و لذت بخش سپری میکنند. کودکان ، بسیاری از مهارت ها و رفتارهای اجتماعی را از طریق بازی میآموزند. بـازی ممکن است بـا اشـیا و وسـیله هـای خاصـی همـراه باشـد کـه در اصـطلاح بـه آنهـا اسباب بازی میگویند. اسباب بازیهای سنتی، به دلیل سادگی ساختار آنها، که موجـب پرورش خلاقیت در کودک میشد و هم به دلیل طبیعی بودن مواد سازنده ، به ارتبـاط ملموس کودک با محیط اطراف کمک مـیکردنـد و بـا جسـم او سـازگاری بیشـتری داشت . این اسباب بازیها غالبا چوبی بودند زیرا علاوه بر خواص ویژه ای کـه چـوب به صورت طبیعی در خود دارد، خلاقیت هنرمندانه را امکان پذیر میسازد. مقاله حاضر تلاش دارد تا تأثیر ویژگیهای اسباب بازی چوبی را بر تربیت کـودک و حفـظ سـبک زندگی ایرانی از این طریق ، با نگاهی به انواع اسباب بازیهای سنتی ایران ، به شـیوه ای توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"البتــه ممکــن اســت کــه اسباب بازیهای جدید نیز اهداف آموزشی مفیدی را دنبال کنند اما بایـد دقـت داشت که حتی در بهترین حالـت ، ایـن وسـیله هـا همچنـان تجـاری هسـتند و کودکان ، کمتـرین دخالـت و دخـل و تصـرف را در آنهـا دارنـد و تنهـا طبـق برنامـه ای کـه از پـیش بـرای بـازی درنظـر گرفتـه شـده اسـت ، مـیتواننـد از اسباب بازی استفاده کنند.
این مقاله سعی دارد از منظری نـو، بـه مقولـه اسـباب بـازی بپردازد و نقش اسباب بازی را در تغییر سبک زندگی کودک با نگاهی به رابطـه فرهنگ ایرانی - اسلامی و اسباب بازیهای بومی تبیین کند.
(شـریعتمداری، (124 :1382 در فرهنگ اسلامی نیز بر اهمیت بازی کودک بسیار تأکید شده و حتـی بـه والدین و بزرگسالان توصیه شـده اسـت کـه بـا کـودک بـازی کننـد.
از طـرف دیگـر، سـازندگان و طراحـان اسباب بازی ، بخشی از ساخته های خود را منطبق بر فیلم ها و بازی های رایانه ای مخصوص کودکان طراحی می کنند و بنابراین ، فرهنگ همراه با اسـباب بـازی از طریق این تولیدات به کودک القا میشود و در سبک زندگی او تأثیر می گـذارد.
برای کودک دشوار است از وسیله های فعال و پر سروصـدا دل بکنـد، اما اسباب بازیهای ساده طبیعی این امکان را به وجـود مـیآورنـد کـه کـودک مدتی بیاساید یا به کارهای دیگر بپردازد و سپس دوباره بازی را ازسـر بگیـرد.
اسباب بازی برای روح نوعی از روروئک که سه پا نیز نامیده میشود، بـرای آمـوختن راه رفـتن بـه کودکان نوپا به کار میرود؛ اما نوع دیگری از آن دارای چرخ است و بچـه هـای بزرگ تر با آن بازی میکنند."