Skip to main content
فهرست مقالات

توصیف و نقد دستوری مجموعه کتاب های آموزش فارسی به فارسی جامعة المصطفی العالمیة

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 71 تا 86)

زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام با معارف این دین الهی رابطه تنگاتنگی دارد بنابراین یادگیری زبان فارسی در کنار آموزه های اسلامی و شیعی برای طلاب غیرفارسی زبان راه گشاست . با توجه به این رابطه مهم ، جامعه المصطفی العالمیه میکوشد در بستر زبان فارسی به پرورش پژوهشگر اسلامی، مترجم و مبلغ اسلامی بپردازد. در همین راستا مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی که زیر مجموعه جامعه المصطفی محسوب میشود، مجموعه ای به نام آموزش فارسی به فارسی در هشت کتاب منتشر کرده است که هم اکنون در مراکز مختلف جامعه المصطفی در داخل و خارج از کشور تدریس می گردد. اهداف والای این کانون شیعی، اهمیت و حساسیت تالیف و تحلیل کتاب های آموزشی آن را جلوه گر میکند در نتیجه درستی و دقت آنها توجه و پژوهش بیشتری را نیاز دارد. هدف از نگارش این مقاله توصیف و نقد دستوری این مجموعه آموزشی است . پژوهش حاضر پس از معرفی جامعه المصطفی العالمیه، به اهمیت و شیوه های دستورآموزی به غیر فارسی زبانان میپردازد و در کنار معرفی مباحث دستوری لازم برای فارسی آموزان ، کتاب های هشت جلدی آموزش فارسی به فارسی را از لحاظ دستوری توصیف میکند. سپس مشکلات دستوری این کتاب ها را در ده بخش جداگانه با ارائه نمونه بررسی مینماید. مقاله با ارائه راهکارهایی برای بهبود مباحث دستوری این مجموعه آموزشی و نیز سایر کتاب های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ، پایان مییابد.

خلاصه ماشینی:

"ذوالفقاری نیز در طرح برنامه درسی آموزشی زبان فارسی به ملل مسلمان ، وسعت و توالی مفاهیم زبانی را به سه سطح مقدماتی، میانه و پیشرفته تقسیم کرده است و مباحث و مقوله های دستوری را بر اساس بسآمد، سادگی و ترتیب منطقی در این سه سطح چنین میآورد: سطح مقدماتی: جملات ساده و کوتاه ، نشانه های آوایی و خطی، ضمیر شخصی جدا و پیوسته ، اسم های اشاره ، صرف فعل داشتن ، جمله های سوالی بله و خیر، فعل های است و نیست ، اعداد یک تا صد، حروف اضافه پرکاربرد، قید زمان و مکان ، مثبت و منفی کردن فعل ، جمله های امر و نهی، صفت ، مضارع مستمر، علایم جمع ، برخی پیشوندهای پرکاربرد، ادوات پرسش ، ترکیب سازی، ی میانجی، کسره اضافه ، تشدید، هم نویسه ها، مترادف و متضاد. در این هشت کتاب که هدف مؤلفان آنها فراگیری چهار مهارت اصلی زبان آموزی برای فارسی است ، جای پرداختن یا توجه بیشتر به ساختارها و قواعد دستوریای چون فعل گذار و ناگذر، جمله مرکب ، جمله شرطی، جملات معلوم و مجهول ، کلمه مشتق ، ضمیر تعجبی، نام آواها، علامت تصغیر و بدل خالی است . باید گفت که صورت متداول تر این ضمیر در کتاب های دستوری و زبان فارسی معیار «ایشان » است و در کتاب های دستوری اندکی چون دستور زبان فارسی معاصر ژیلبر لازار، دستور زبان فارسی مهدی مشکوة الدینی و دستور مفصل امروز خسرو فرشیدورد «آن ها» نیز بعد از ایشان ذکر شده است که برای تکمیل این بخش بهتر است در این مجموعه آموزشی «ایشان » هم به عنوان ضمیر سوم شخص جمع معرفی شود، همچنان که در متن این مجموعه نیز از ضمیر «ایشان » بسیار استفاده شده است ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.