چکیده:
در این مقاله تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات( ICT (1)بر صنعت بانکداری به عنوان یکی از زیر ساختهای مهم در توسعه سایر خدمات الکترونیکی مورد بررسی قرار میگیرد.همچنین سعی شده با توجه به ویژگیها و مزایای بانکداری الکترونیکی به تشریح ضرورتگذر از بانکداری سنتی که بر پایه کاغذ بوده و دریافت الکترونیک منوط به حضور در محل شعبه میباشد،پرداخته شود.در ادامه ضمن ارائه وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران و سایر کشورها،به زیر ساختهای لازم جهت پیادهسازی و تحقق آن اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"که تعدادی از آنها به صورت زیر است: بانکداری الکترونیک یک راه جدید برای مشتریان بانکها و مؤسسات مالی میباشد تا به حساب خود دسترسی داشته باشند، صورت حسابهای خود را بپردازند،پول خود را کنترل کنند و از خدمات گوناگون دیگر استفاده کنند.
در اینجا سؤالی قابل طرح میباشد و آن این که مشتریان از صنعت بانکداری چه انتظاری دارند؟در پاسخ باید گفت آنها خواستار این هستند که ساعات ارائه خدمات بانکی افزایش یابد و با حذف محدودیت مکانی و زمانی به سهولت به حسابهای خود دسترسی داشته باشند،در صفها معطل نشوند، خدمات با کیفیتتری دریافت کند و مواردی از این قبیل،که مناسبترین شیوه برای پاسخگویی به این توقعات،بانکداری الکترونیکی است.
7-بانکداری اینترنتی(4):استفاده از خدمات بانکی از طریق کامپیوتر و خط تلفن(اینترنت)میباشد در این روش با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته که امکان رمزنگاری را از روی خط تلفن و شبکه اینترنت فراهم ساخته است و با توجه به شیوههای تصدیق هویت پیشرفت برای شناسایی فرد تماس گیرنده با شبکه بانک، امکان بسیاری از عملیات بانکی مانند برداشت وجه از حساب و واریز به حسابهای دیگر میسر میباشد.
در حال حاضر از بارزترین خدمات الکترونیک الکترونیک رد ایران میتوان به موارد زیل اشاره کرد: 1-کارت اعتباری: کارت اعتباری وسیلهای است که در معاملات روزمره جایگزین پول نقد شده و به دارنده آن در مراکز خرید طرف قرارداد و شعب بانکها امکان میدهد تا بازپرداخت وجوه مربوط را به بانک و یا مؤسسات اعتباری محول نماید."