چکیده:
علاقه منــدان بــه فلســفه نــام دکتــر کریــم مجتهــدی را در ایــن چنــد دهــه اخیــر بــا انتشــار کتاب هایــی ٣٥٥٠دربــاره دکارت ، کانــت و هــگل بــه خاطــر دارنــد. دکتــر مجتهــدی ، اســتاد ممتــاز فلســفه دانشــگاه تهــران ، چهــره مانــدگار علمــی کشــور و محقــق و مولــف برتــر ســال ١٣٨٦ در بیســت وچهارمین دوره کتــاب ســال ، ســال ١٣٠٩ در شــهر تبریــز بــه دنیــا آمــد. در هجده ســالگی بــرای ادامــه تحصیــل بــه فرانســه رفــت و در دانشـگاه سـوربن فلسـفه خوانـد. ایشـان در ١٣٤٣ بـا درجـه دکتـرای فلسـفه بـه ایـران بازگشـت و از همـان زمــان در گــروه فلســفه دانشــگاه تهــران مشــغول بــه تدریــس شــد.در کارنامــه دکتــر مجتهــدی عــلاوه بــر تالیفـات فـراوان ، بیـش از چهـل مقالـه بـه زبان هـای فارسـی و فرانسـوی بـه چشـم می خـورد.١ وی بـه دلیـل حضــور مســتمر در فضــای فلســفه ایرانــی در طــول ٤٠-٥٠ ســال گذشــته ، حرف هــا و نــکات قابــل توجــه بســیاری دارد کــه شــاید ایــن روزهــا دیگــر نتــوان بــه همیــن ســادگی آن هــا را یافــت .در گفت وگویــی کــه در ادامـه میآیـد، اسـتاد سـخنانی را دربـارٔه مجلـه فلسـفه )١٣٥٥(، کـه اولیـن مجلـه تخصصـی فلسـفه غـرب و نقـد کتـب فلسـفی در ایـران اسـت ، وضعیت شناسـی نقـد، آمـوزش ، پژوهـش و کتـب تالیفـی و ترجمـه ای فلســفه غــرب در ایــران و تفــاوت نقــد در فضــای فلســفه اســلامی و نقــادی در غــرب بیــان فرمودنــد.
خلاصه ماشینی:
"شــجاعی : در مقدمــه ای کــه جناب عالــی در اولیــن شــماره فصلنامــه فلســفه مرقـوم فرموده ایـد و مـا در ضمیمـه همیـن گفت وگـو عینـا آورده ایـم ، عبارتـی را آورده ایـد کــه مــن آن را می خوانــم و در پــی آن پرســش خــود را طــرح میکنــم : »انتخــاب ایــن مجلــه به تنهایــی کافــی اســت بــرای این کــه نشــان دهــد تــا چــه انــدازه نویســندگان ایـن مجلـه در عیـن آگاهـی بـه مسـئولیت فرهنگـی خـود بـه ایـن امـر نیـز واقف انـد کـه هیـچ نحلـه و مکتـب خـاص فلسـفی نمی توانـد تمـام فلسـفه باشـد.
انتخــاب ایــن عنــوان به تنهایــی کافــی اســت بــرای این کــه نشــان دهــد تــا چــه انــدازه نویســندگان ایــن مجلــه در عیــن آگاهــی بــه مســئولیت فرهنگــی خــود، بــه ایــن امــر نیــز واقف انــد کــه هیــچ نحلــه و مکتــب خــاص فلســفی نمی توانــد تمــام فلســفه باشــد و بـدون شـک هـر فکـری کـه از روی تعقـل و تحقیـق و بـا صداقـت و بـدون سـوءنیت بیـان شـود آموزنـده و درخـور احتـرام اسـت ، لـذا ایـن مجلـه خط مشـی پیش سـاخته ای نخواهـد داشـت و محدودیتـی نیـز بـرای مطالـب مقـالات خـود نخواهـد شـناخت و بـه فلسـفه شـرق و غـرب بـدون تعصــب به یکســان توجــه خواهــد کــرد و اگــر نویســنده ای یکــی از ایــن دو ســنت فلســفی را بــر پساـیــایزل واوزمل ســـشتامان ه ٩٣٣و٤١٣ دیگـری رجحـان دهـد نظـر شـخص او خواهـد بـود نـه نظـر ایـن مجلـه ."