چکیده:
نگرش قدسی به سیاست در اغلب برهههای تاریخ اندیشه سیاسی ایران رایج بوده است. این نگرش مشخصههایی دارد: خداباوری، اعتقاد به هماهنگی میان نظم سیاسی و نظم کیهانی، رابطه دین و سیاست و اعتقاد به فره ایزدی یا برخورداری از رهبری برگزیده. نگرش قدسی اندیشمندان به سیاست بر نگاه آنان در حوزه روابط خارجی تاثیرگذار است. در این مقاله، سعی میشود به این پرسش پاسخ داده شود که نگرش قدسی به سیاست چه ویژگیهایی داشته و چه تاثیری بر نگاه ایرانیان به حوزه روابط خارجی گذاشته است. منظور از ایرانیان در این نوشتار، اندیشمندان ایرانیاسلامی است. برای رسیدن به پاسخی درخور، اندیشه سه تن از اندیشمندان برجسته دوره اسلامی، یعنی فردوسی و خواجهنظامالملک و خواجهنصیرالدین طوسی بررسی میشود. دلیل انتخاب این سه اندیشمند، تاثیرگذاری عمیق آنها بر اندیشه سیاسی ایرانیاسلامی است. شاهنامه فردوسی، سیاستنامه خواجهنظامالملک و اخلاق ناصری خواجهنصیرالدین جامعه نمونه این پژوهش را شکل میدهند. این آثار بهروش تحلیل محتوای کیفی مطالعه شد و شاخصهای تعریفشده برای قدسیانگاری سیاست، در آنها بررسی گردید. فرضیه مقاله آن است که نگاه قدسی به سیاست باعث شکلگیری آموزه ثنویت (پیکار دائمی خیر و شر)، در روابط خارجی، در اندیشه اندیشمندان ایرانی شده است.
Holiness of politics as an attitude has been prevailed throughout the Iranian’s political history. Such a perspective enjoys some characteristics: believing in God, coordination between political and cosmic order, interrelation of religion and politics, and Divine light or chosen leader. Convincingly, foreign relations have been impressed by the belief. The current paper seeks for answer of these questions that what are the aspects of the holiness of politics view and also its effects on Iranians’view toward foreign relations.When we say Iranians, we mean Iranian Islamic thinkers.To provide a sounding answer and because of their deep effects on Islamic Iran’political thoughts, the author has explained the nature and characteristics of the idea from three brilliant thinkers’view in Islam era,i.e Ferdowsi, Khaaje Nezamolmolk, and Khaaje Nasir. In this regard,Ferdowsi’s Shahnameh, Khaaje Nezamolmolk’s Siaaatnameh and Khaaje Nasir’s Akhlaq-e- Naseri are our selected samples.These works were studied through qualitative content analysis and their identified indices for the holiness of the politics were examined . The findings of the article prove that the holiness of politics view has turned Iran’s foreign relations as well as Iranian thinkers’ thought as a scene of dichotomy doctorine (the eternal skirmish between the Good and the Evil).
خلاصه ماشینی:
-)متت قسمش)رس مشبسگش)بهفسگک سگسک ملاسذح)سمتسمخینسل)مسنسشهحت قسسسع ت هسلب حشح ست)فسمخح رسمتسگخمبسک سسس خثمصسمشبسعب هدقسذلبلحت قسمتسمشبسعطلسصسمخح ،سشه لفسی)خهسذقسخمهخح سچقسللة مل٣سذلسشه هفس مش)شهخ-)ملاسمشلمشهسگسک چسمخیعهسذقسع حتچسک سمذئسدهک نهسگمتت قسمخح ض سع-کحک سشحشگ -)بهلاس متسمشلمشمهلاسسگک سخللهخلسمشبسعب هدقسسج هک ص سمخح سمتسشو ه هلاسح۹ل٣سسسمش)شهخ-)ملاسمشلمشهسگک س فصلنامه علمی - پژوهشی گسک چسمخیعهرس عطلسصس عب هدقس شه لفس ی)خهس مشلمشمهلاس ذقس خمهخح س سس حلعهشلسمشهس مخح ،س مش-۹قس م؛مم س ٥٥ مش)شهقسسک تملاسمشلمشهسگک سخللهخلسلهک ش٥سسحلعهشلسمشهسسسخمهخح سک مسک متط دحگسسس.
میسمتست۹آسبمل٣سگسدح سعحنحگسذحگفسسسگسدح سل-خهس گ)حیسع طل سسسمنلم٣ستلشحح سمخح سضدخ ت حلاسسوژقش ذرس ذقسگلع هصسس مجت ب هگس ذقس مش-۹قس ع ۹حعح س ذهش)س ع-ل٣س یحمشمبس تلس ذهت)س سس تلس مکمهس عهلسجمح سع ۹حعح سسجخآسط لگلاسط لاسذقسگخت حک گه٣سعزگ هسمخح سسخ م ست)سمش)شهخ-)ملاس مشلملاسسسمخینسگلشٔەسگک مشبسذهک فسگخح سذقسیمصسذ لش)سسسذ۹حت-)سذقستمحفسم٣سع)دآسسعهگمح س ع ۹حعح سک مسذلک خهسسسچ-)سچحلاسط لاسک مسلهلشلاسط --)ر گک س للشم)س مشبس ش۹ت قس گخهلاس ذأس ط قس تخهک س تشهگس شفمپح سمدخمحکسگهسس لزط لچمدخمحکسگهسس ط گمغسمدخمحکسگهسسسخملمدخمحکسگهسمتسمگسمک سلهک شوهسمشلملاسذقسشهگبهک سعهش)فسط قسگک سط لاسگهسشقسل-خهس گک ذهغس عهگمح س ع ۹حعح سگهس ذپزس ت)فسس ذم۹قس متس ک مفس سس ک خصس تعهع)مک ٣س شمظس ذقس تمحفسگهشهس بحشهبحلاسخوبسذقسعمهلاسط ع)فسمخح رسگک ع ب مب ح سسگک سلهک ش٥سمشلملاسع هع ق هسگخ٦حلاسن)مشهسگشبس متسخمهخح سلهسذقسک ستبهک سشهکل٣سسسط ؛هتسبطت خهلاسگه٣سعلل ئسذهسعهلسس مح سسگمجسبهفسشخحگ٣س شمهحت قسذحگر ش ش ۲رسحلفسمشظگ٣،سمشلمشمهلاسذلسمشبسمجت ب هگسذحگفسمش)سط قستهگهلاسذهش)سگمک م٣سسش.
مگسعخصسللشبسجهعآسگک شهحح سحلسمشظگ٣سمخح رس ط خهسمش-۹قسللط هلاسمتسمشبسعحگ ح سشخهسلحمش-)سذلدحک گمک سذهت-)رسجهعآسگسنسدلگسمخح سط قسذخت لشبس ط حلش)چسد)مسش)سمخح سسستهفسحلگخ-)سذهش)سمتسعحگ ح سدلگسشمظسذلدحک گمک سذهت)سسسذلمخهءسدلگس ک حت هک سسسع ۹حعح سط -)رستمشآست)لاسدلگسستمشآست)لاسعحگ ح سحلسسسگک شت م-قستمشآست)لاسع ۹حعح س ک مسحلمگصسعهسط سک گرسجهعآسخحنسج)صسمخح سط قسسنحگسط لاسش۹هسمتسگلأشآسمج:ه٣سحلسگگ ح ژسمعهس ش حگسط لاسذقسل-خهشهسذلم٣ستمشآست)لاسحلسط هحهسمخح رسحلسسسگمگسگخ-همبسگصسگگ ت -)ر ۲- تحلیل محتوای أثار منتخب گک سمشبسذویسمتسلپب مسستهدبسگه٣سعحمبست)فسذلم٣سی)خهسمشه هک ٣سخمهخح سک مسگک سط ة هک س مش)شهخ-)ملاسع)سشکلسذلک خهسدحمگمصسط لگر ۱-۲: خداباوری جدول ۱ اندیشه های فردوسی کد ش ش ستخهسگصسذقسحلعهلاسشظگملاس.