Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت پیدائی سازمان یادگیرنده

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سازمان یادگیرنده ، کارکنان ، سازمان ، اطلاعات ، دانش ، مزیت رقابتی ، مدیریت ، یادگیری‌سازمانی ، تولید دانش مهمترین محصول یادگیری ، پیتر دراکر

خلاصه ماشینی:

"( Debella Nevis,1996 )و به وفورسازمان‌هایی پیدا می‌شوند که علی‌رغم اینکه از توانایی‌های بالقوه ارزشمند برخوردار می‌باشند اما در رویارویی با تغییرات محیطی دچار آشفتگی می‌شوند و نظم موچود بین عوامل مختلف آنها بهم می‌خورد و سیستم‌ کارآمدی خود را از دست می‌دهد زیرا در کسب دانش و آگاهی لازم برای مواجهه با این شرایط شکست خورده‌اند وساز و کار لازم‌ جهت دریافت دانش را نداشته‌اند( Coopey,1995 ). چارلز هندی پیشگوی دیگر تغییرات اجتماعی عقیده دارد که‌ اثباتا کارکنان مهمترین دارایی‌سازمان‌های رشد یابنده هستند ( Handy,1990 )و تام پیبرز به نحو مشابهی روی کارکنان تاکید داشته و کارکنان را کلیدی‌ترین منبع‌سازمان معرفی می‌نماید ( Peters,1990 ) 2-دانش بعنوان مزیت رقابتی: همانطور که از عصر صنعتی به عصر اطلاعات نزدیکتر می‌شویم دانش برای پیروزی رقابتی موسسات مهمتر می‌شود و به‌ عنوان کلید موفقیت‌سازمان‌ها مطرح شده است. پیتر دراکر در کتاب‌ «مدیریت بر آینده»( Managing for Future )ادعا نموده است که از حالا «دانش شاه کلید می‌باشد»( HarveyDenton,1999 )و در حالیکه وی‌ در کتاب جامعه بعد از سرمایه‌داری( Post-Capitalist Society )نوشته‌ بود: سرمایه محور فعالیت‌های سودآور می‌باشد تنها مزیت پایدار یک‌سازمان به عنوان یک سیستم را،در تولید دانش جدید،انتشار آن در سراسرسازمان و به کارگیری محصولات،خدمات، فرآیندها و سیستم‌های‌سازمانی می‌داند( Nonaka,1991 ). دیدگاه مشترک بسیاری از نویسندگان این است که تقاضای رقابتی وقتی پاسخ داده‌ می‌شود که ساختار روانتر،بوروکراسی کمتر و اختیار تفویض‌ یافته و تصمیم‌گیری مشارکتی باشد( Kanter,1989 )اما آنچه‌ در رقابت مهم می‌باشد و بعنوان یک مزیت محسوب می‌شود توانائی خلاقیت است که‌سازمان یادگیرنده ظرفیت گسترده‌ای‌ برای آنان ایجاد می‌نماید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.