چکیده:
یکی از پرسش های اساسی درباره فرایند نحوآموزی در حوزه های علمیه این است که چرا باید پس از فراگیری هدایه و صمدیه، البهجة المرضیة و سپس مغنی الادیب فراگرفته شود؟ این مقاله به این موضوع اختصاص دارد تا اولا، فراگیران با هدف فراگیری این کتاب ها آشنا شوند. در نتیجه، انگیزه آنان در فراگیری این کتاب ها، به ویژه البهجة المرضیة تقویت شود. ثانیا، نقشه راهی برای مسئولان آموزش حوزه در تجدید نظر جدی در هدف و روش تدریس این کتاب ها به ویژه البهجة المرضیة باشد. ثالثا، تذکاری به مدیران و دانش پژوهان رشته تفسیر و علوم قرآن باشد که به «نحوی» که در حوزه فراگرفته اند، بسنده نکنند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به این پرسش پاسخ می دهد: فراگیران در فرایند نحوآموزی در حوزه با فراگیری دو کتاب هدایه و صمدیه فقط توانایی تطبیق قواعد نحوی بیان شده در این دو کتاب را بر آیات، به دست می آورند. سپس آماده ورود به فراگیری البهجة المرضیة می شوند. اما با فراگیری کتاب البهجة المرضیة اولا، با تحلیل اعرابی آشنا می شوند. ثانیا، آمادگی لازم برای فراگیری کتاب مغنی الادیب و روش تحلیل نحوی آیات در فرایند تفسیر را به دست می آورند. بنابراین، تدریس البهجة المرضیة ضرورت دارد. اما باید در هدف و روش تدریس آن بازنگری اساسی انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
"جدول3: چارچوب تحلیل پیام های رسانه ای کیت سلبی و ران کاودری سازه میزانسن صحنه پردازی وسایل صحنه رمزهای ارتباط غیر کلامی رمزهای لباس رمزهای فنی اندازه نما زاویه دوربین نوع عدسی ترکیب بندی وضوح رمزهای نورپردازی رمزهای رنگ رمزهای فیلم خام مخاطب ماهیت مخاطب استقرار مخاطب شیوه خطاب روایت توصیف روایت معنای آشکار روایت معنای تلویحی روایت رده بندی طبق نوع رسانه طبق شکل رسانه طبق ژانر رسانه عوامل تولید عوامل خلاقانه عوامل درونی عوامل خارج از فیلم بسیاری از عناصر این روش، مثل روش جان فیسک است، ولی از یک ضعف جدی رنج می برد.
جدول 4: مراحل تحلیل انتقادی نورمن فرکلاف (همان، ص170-252) توصیف واژگان کلمات واجد کدام ارزش های تجربی هستند؟ کلمات واجد کدام ارزش های رابطه ای هستند؟ کلمات واجد کدام ارزش های بیانی هستند؟ در کدام کلمات استعاره استفاده شده است؟ دستور ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های تجربی هستند؟ ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های رابطه ای هستند؟ ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های بیانی هستند؟ جملات ساده چگونه به یکدیگر متصل شده اند؟ ساخت های متنی از کدام قرارداد های تعاملی استفاده شده است؟ متن واجد چه نوع ساخت های گسترده تری است؟ تفسیر ظاهر کلام نظام آوایی، دستور، واژگان معنای کلام دادن معنا به اجزای تشکیل دهنده متن انسجام موضعی انسجامی فراگیر و کلی بین تمامی اجزای یک متن ساختار و جان مایه متن خلاصه متن به عنوان یک کل واحد(موضوع کلی) بافت موقعیتی و نوع گفتمان محتوا: ماجرا چیست؟ (فعالیت، عنوان، هدف) فاعلان(چه کسانی درگیر ماجرا هستند؟) روابط(روابط میان آنها چیست؟) پیوند ها(نقش زبان در پیشبرد ماجرا چیست؟) بافت بینامتنی و پیش فرض ها تفسیر بافت بینامتنی به این موضوع بستگی دارد که متن را متعلق به کدام مجموعه بدانیم و در نتیجه، چه چیز را میان مشارکین، زمینه مشترک و مفروض بخوانیم."