چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه هوش معنوی بـا خودکارآمـدی معلمـان مـدارس ابتـدایی شـهر همـدان بـود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآ ری و تحلیل داده ها، جزء پژوهش هـای توصـیفی از نوع همبستگی است امعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصـیلی ٩٤ ١- ١٣٩٣ به تعداد ١٥٤٢ نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی ، و مطـابق بـا فرمـول کرجسـی و مورگان نمونه ای به حجم ٣١٠ نفر انتخاب شدابزار گردآ ری داده ها شامل دو پرسشـنامه اسـتاندارد خودکارآمـدی مربیان ا چانن – موران و وولفولک (١ ٢٠) و پرسشنامه هوش معنوی هیلد برانت (٢٠١١)، بود که پایایی پرسشـنامه خودکارآمدی معلما ٠.٩ و پرسشنامه هوش معنوی ٠.٩٠ با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج همبستگی نشـان داد که وضعیت هوش معنوی معلمـان و خودکارآمـدی آنـان بـالاتر از سـطح متوسـط اسـت . بـین هـوش معنـوی بـا خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار(٧ ٠٣=R) مشاهده شدهمچنین نتایج تحلیل رگرسـیون نشـان داد کـه مولفه های تفکر انتقادی وجودی و نیز تولید معنی شخصی قدرت پیش بینی خودکارآمدی معلمان را دارند.
خلاصه ماشینی:
"بـین هـوش معنـوی بـا خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار(٧ ٠٣=R) مشاهده شدهمچنین نتایج تحلیل رگرسـیون نشـان داد کـه مؤلفه های تفکر انتقادی وجودی و نیز تولید معنی شخصی قدرت پیش بینی خودکارآمدی معلمان را دارند.
احمــدی و همکــاران (٢٠١٤) در یافته های خود به این نتایج دست یافتند کـه بـین هـوش فرهنگـی و ابعـاد آن (اسـتراتژی دانـش ، انگیزه و رفتار) وهمچنین هوش معنوی و ابعاد آن (آگاهی متعالی ، تفکر وجود، آگاهی وایجاد معنای شخصی ) ارتباط معناداری وجود دارد.
یافته های این سئوال با نتایج رستمی ( ١٣٩)، ضمیری نژاد و همکــاران (١٣٩٢)، یزد واســتی و همکــاران (٩٢ ١)، براتــی یکتــایی (١٣٩٢)، اســهرلوس و داداشی خاص (١٣٩١) ح یری و زرین آبادی (٩١ ١)، اسفندیار پور (٩٠ ١)، صریحی و تیمـور نـژاد (١٣٩٠)، یعقـوبی (١٣٩٠)،موسـوی (١٣٩٠)، ایمـان پـور (٢٠١٤)، سـود (٢٠١٢)، امرایـی و همکاران (٢٠١١) که در پژوهش های خود میانگین میزان هوش معنوی نمونه مورد مطالعـه خـود را بالاتر از حد متوسط گزارش داده اند هم سو است .
با توجه بـه اینکـه میـزان هـوش معنـوی معلمان در مدارس ابتدایی شهر همدان از لحاظ مؤلفه های تفکر انتقـادی وجـودی ، تولیـد معنـی شخصی ، آگاهی ، توسعه حالت آگاهی بالاتر از حد متوسط (٣) است پیشنهاد می شود که : با توجه به وضعیت مناسب مؤلفه های هوش معنوی در معلمان باید راههای عملی برای به کار گیری هر چه بیشتر هوش معنوی را یافته و برخی از تجربیات خود را در اختیار دیگر سازمان ها و مدارس قرار دهند."