چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس جیگساو و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و میزان یـادداری درس جغر فیا در دانش آموزان پسر سال سوم دورة راهنمایی تحصیلی مـدارس سـما در شـهر تهـران اسـت . روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا شبه آزمایشی است بدین منظور، با اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ، نمونه ای متشکل از چهار کلاس (دو کلاس گروه آزمایشـی ، دو کـلاس گروه گواه ) انتخاب شد. روش تدریس جیگسا رای گروه آزمایشی و روش تدریس سنتی برای گرو کنتـرل بـه کار گرفته شد. معلومات قبلی دانش آموزان در زمینه درس جغر فیا با اسـتفاده از مقیـاس محقـق سـاخته پیشـرفت تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفت . پیشرفت تحصیلی و یاد اری دانش آموزان پس از اجـرای روش هـای تـدریس نیز با همین مقیاس ارزیابی شد. داده های جمع آ ری شده بـا اسـتفاده از روش تحلیـل کواریـانس یـک راهـه و تـی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتـایج حاصـل از ایـن پـژوهش حـاکی از تـاثیر معنـی دار روش تـدریس جیگساو بر پیشرفت تحصیلی و یاد اری دانش آموزان در درس جغرافیا در گروه آزمایشی است . این نتیجـه نشـان دهنده برتری و کارآمدی روش تدریس جیگساو در مقابل روش تدریس سنتی است .
خلاصه ماشینی:
"نتـایج حاصـل از ایـن پـژوهش حـاکی از تـأثیر معنـی دار روش تـدریس جیگساو بر پیشرفت تحصیلی و یاد اری دانش آموزان در درس جغرافیا در گروه آزمایشی است .
Tuparova & Tuparova 4 Juweto 5 Jamal Al-Salkhi 6 Mallak 7 Student teams achievement divisions 8 Alabekee et al کلی هم در خارج و هم داخل کشورمورد توجه بسیاری از پژوهشـگران قـرار گرفتـه اسـت امـا راهبردهای خاص این روش تدریس به ویژه روش جیگساو جز درموراد انگشـت شـمار، مـورد توجه پژوهشگران داخلی نبوده است .
از این رو ما در پژوهش حاضر ضـمن بررسی تاثیر روش جیگساو بر پیشرفت تحصـیلی دانـش آمـ زان ، یـادداری آنـان را نیـز در درس جغرافیا با عنایت به فرضیه های زیر مورد بررسی قرار می دهیم : ١.
٢. میـزان یـادداری دانـش آمـوزانی کـه بـا روش جیگسـاو در درس جغرافیـا آمـوزش دریافـت می کنند نسبت به دانش آم زانی که به روش سنتی مورد آموزش قرار می گیرند بیشتر است .
٣٤ ٩٤ یاد اری اطلاعات جدول ٣ نشان می دهد میزان یاد اری دانـش آمـوزانی کـه بـا روش جیگسـاو در درس جفرافیا آموزش دریافت کرده اند، نسبت به دانش آم زانی که به روش سنتی مورد آمـوزش قـرار گرفته اند بیشتر است .
The Effectiveness of Jigsaw Strategy on the Achievement and Learning Motivation of the 7th Primary Grade Students in the Islamic Education, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 5, No. 4: 111-118."