چکیده:
نمایش شورایی تلاشی است برای اینکه ما انسانها با پدیدههای اجتماعی و تاریخی و مسائل شهروندی و اجتماعی درگیر شویم و بهصورت مشارکتی به خودآگاهی جمعی برسیم. این نوع نمایش با مشارکت دادن عملی و نظری مخاطبان در اجرا، بهعنوان ابزاری موثر در کاربردی کردن هنر نمایش در بیش از هفتاد کشور دنیا در حوزههای آموزشگری، درمانگری، تقویت اجتماعات و قانونگذاری مورد استفاده قرار گرفته است.بهرغم اهمیت این هنر و ارزش آن در بحث آموزش، به نظر میرسد که در کتابهای هنر به آموزش آن توجهی اندک شده است. در این مقاله، مولفان با بررسی ابعاد مختلف نمایش شورایی، به ضرورت درج آن در محتوای برنامة درسی هنر سال اول دورة راهنمایی (متوسطة اول) اشاره دارند. روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی ـ تحلیلی و روشگردآوری اطلاعات آن بهصورت کتابخانهای بود. مهمترین نتیجة بهدست آمده از این مقاله این است که استفاده از ظرفیتها و امکانات نمایش شورایی بهعنوان بخشی از محتوای کتاب درسی هنر اول راهنمایی میتواند برای دانشآموزان این پایه مفید واقع شود
خلاصه ماشینی:
"گونهای که هم اینک در بیش از هفتاد کشور دنیا فعالانه در جریان است، همچون شبکهای پویا و زبانی زنده دامنة فعالیت خود را به تمام عرصههای زندگی میگستراند و با دادن فرصت همزمان فکر و عمل به مخاطبان خود، تلاش دارد مصداقی برای «شرایط مطلوب گفتوگو» فراهم کند تا از این رهگذار، ارتباط یکسویه و آمرانه میان بازیگران و تماشاگران، معلمان و شاگردان، والدین و فرزندان، مردان و زنان، و نهایتا مسئولان و مردم به گفتمانی سازنده بدل شود.
هدف از گنجاندن نمایش شورایی در برنامة درسی آموزش هنر میتواند تمرین کردن زندگی در شرایطی بازسازیشده و فرضی و ایفای نقشهای مختلف بهوسیلة هنر نمایش باشد تا از این طریق دانشآموزان را برای قرار گرفتن در شرایط یک زندگی واقعی آماده کنیم و به بیانی دیگر، آنها بخشی از مهارتهای خوب زندگی کردن را بیاموزند و بتوانند مشکلات و مسائل زندگی اجتماعی را به درستی تجزیهوتحلیل کنند و برای آن مشکلات، راهحل مناسبی ارائه دهند.
قابلیت آموزشی دیگر آنکه، بسیار مهم میباشد، تقویت هوشهای مختلف دانشآموزان در فرایند تولید یک اثر هنری است اما بهرغم توانش بسیار زیاد این هنر در بحث آموزش، بهنظر میرسد آموزش آن به دلایل متعدد در سالهای گذشته و در کتابهای درسی هنر مدارس راهنمایی جایگاه مناسبی نداشته و در این زمینه توجه اندکی به آن شده است.
طبق تحقیقات بهعملآمده، برای غنای هر چه بیشتر محتوای آموزشی کتاب درسی هنر اول راهنمایی پیشنهاد میشود که در محتوای آموزشی این کتاب، علاوه بر پرداختن به آموزش هنرهای تجسمی و هنرهای شنیداری، به هنرهای نمایشی نیز ـ که یکی از انواع هنر میباشد و میتواند به تقویت انواع هوش در ایشان کمک کند ـ با نگاهی ویژه پرداخته شود."