چکیده:
امروزه هدف از آموزش ریاضی تنها پرورش نخبه و علاقهمند به ریاضی یا افراد خاص نیست بلکه در برنامة ملی هدف از آموزش ریاضی
بهتر زندگی کردن دانشآموزان است. بنابراین» برقراری ارتباط بین ریاضی و زندگی روزمره» کسب مهارتهای مدلسازی ریاضی و حل
مسئله» رشد مهارتهای تفکرء برقراری ارتباط بین نمایشهای مختلف ریاضی و تفسیر آنهاء برقراری ارتباط بین ریاضی و سایر علوم
و در حالت کلی به کارگیری مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی و تفسیر و تحلیل آنها از جمله هدفهای اصلی برنامة درسی است. در
نتیجه» باید موجبات تحول در شیوههای سنتی تدریس معلمان را فراهم آورد و به جای طراحی برای آموزش و انتقال دانش, دانشآموزان
را به فراگیری راههای کسب دانش و پادگیری هدایت کرد. بهخصوص در دورة ابتدایی که اولین گامهای آموزش رسمی شکل میگیرد
باید تلاش بر این باشد که موجبات تربیت نسلی سالم» با نشاط پرسشگرء فکور و خلاق و متخلق به اخلاق اسلامی فراهم شود.
مفاهیم ریاضی به گونهای است که از طریق بحث و همکاری گروهی بهتر فرا گرفته میشود و طی پژوهشهایی که انجام شده تاثیر
درس مشارکتی بر اثربخشی آموزش ریاضی تایید شده است. در مبحث الگویابی ریاضی درک مفهوم الگو یکی از بهترین بخشهای
آموزش طراحی» موسیقی و علوم مختلف است. پر کردن خانههای شطرنجی و ترسیم الگوهای خطی در بهبود نحوة نوشتن به
دانشآموزان کمک میکند. استفادة من از راهحلهای خلاق در جهت آموزش بهتر این الگوها جلب توجه بیشتر دانشآموزان را به همراه
دارد؛ بهخصوص که در کلاس درسم دانشآموز تلفیقی کمشنوا دارم. من با بهکارگیری طرحهای گره کاشیهای سنتی و ابزار و وسایلی
ساده تلاش کردم تا الگویابی و تقارن را بهتر آموزش دهم. این کار باعث تقویت خلاقیت دانشآموزانم و تاثیر مستقیم بر یادگیری آنان شد.
هر چند تفکر خلاق بهطور بالقوه و به نحو فطری و در انسان به ودیعه نهاده شده است؛ ظهور خلاقیت مستلزم پرورش آن است. با توجه به
اهمیت موضوع و یادگیری الگویابی و تقارن پژوهش پیشرو به دنبال حل مشکل و انتخاب راهحل مناسب است.
خلاصه ماشینی:
"تــــجـربـــه در کـــــلاس تلفیق هنر کاشیکاری سنتی و طراحی گره با الگویابی ریاضی مهتاب مجردی، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و آموزگار پایة سوم ابتدایی، منطقة ۴ مقدمه امروزه هدف از آموزش ریاضی تنها پرورش نخبه و علاقهمند به ریاضی یا افراد خاص نیست بلکه در برنامة ملی هدف از آموزش ریاضی بهتر زندگی کردن دانشآموزان است.
کار کردن با این تخته علاوه بر تقویت مهارت دستورزی، بالا بردن دقت و توجه، شاد کردن فضای کلاس، تنوع بخشیدن به آموزش، تقویت فعالیتهای گروهی و مشارکت در آنان، آموزش را نیز لذتبخشتر و آسانتر کرده بود.
اجرای راهحل چهارم: جهت معرفی گرههای مورد استفاده در کاشیکاریهای سنتی ایرانی و علاقهمندی بیشتر دانشآموزانم به اهمیت آموزش الگویابی و تقارن روز شنبه و زنگ اول که درس ریاضی داشتیم با کیف دوشی که صنایع دستی و آینهکاری شده بود، وارد کلاس شدم.
آنها همدیگر را قضاوت و کار یکدیگر را ارزیابی میکردند و به این ترتیب، در فضایی بسیار شاد و همراه با بازی، تقویت مهارت دستورزی مفهوم تقارن را آموزش دیدند.
نتیجهگیری با در نظر گرفتن این اصل که در آموزش مبحث تقارن هدف این است که دانشآموز بتواند اشکال متقارن را در محیط بیرون درک کند و بشناسد، شکل متقارن را از نامتقارن تشخیص دهد، در نقش قالی- معماری اسلامی- مساجد- اماکن زیارتی و تاریخی تقارنها را تشخیص دهد، شکلهای متقارن را درست رنگآمیزی کند و در آموزش مبحث الگویابی اشکال نیمهتمام را با رعایت الگو ادامه دهد و کامل کند، توانستم با بهکارگیری روش مشارکتی و تلفیق هنر و بازی فضای کلاس را شادتر و لذت آموزش را بیشتر کنم."