چکیده:
برای تحقق اهداف سازمان مجموعه فعالیتهای ریز،درشت،اصلی و فرعی لازم بایستی تعیین و مقولهبندی و در قالب ساختار سازمانی مدون و ساماندهی شود برای ساماندهی به فعالیتهای سازمان در ابعاد مختلف تولیدی،فروش،خرید،منابع انسانی و خدمات فنی و مهندسی ساختارها و استراتژیهای مختلفی وجود دارد.معمولا برای سازمانهای صنعتی و تولیدی پس از سازماندهی فعالیتهای راهاندازی و شروع بهرهبرداری تا زمان تسلط بر خطوط تولید، عملیات،نهادی شدن نسبی فعالیتهای سازمانی،ایجاد نظام ها،بنیادیهای قوی و اساسی،ساختارهای وظیفهای و عملکردی ( Functional )مناسبتر است.در ساختارهای سازمانی عملکردی یا وظیفهای به لحاظ ماهیتی مجموعه فعالیتهای مشابه و یکسان کل سازمان در یک جا جمع و به صورت تقریبا متمرکز درمیآید.ساختارهای عملکردی در محیطهای باثبات و یکنواخت مناسب و پاسخگو میباشد ولی با توجه به تحولات و تغییرات محیطی در ابعاد مختلف اداره سازمانها بر مبنای سازماندهی عملکردی و بهبود را در ابعاد فنی،تولیدی،هزینهها و نهایتا تولید اقتصادی مشکل و در بعضی از مواقع تقریبا غیرممکن مینماید.لذا حرکت از سوی ساختارهای عملکرد به سمت تشکیل و سازماندهی واحدهای مستقل خودگردان تجاری از ضروریات دنیای صنعتی امروزی است.بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله سعی بر آن است ویژگیهای سازماندهی عملکردی،مفهوم واحدهای تجاری مستقل خودگردان و مؤلفهها،پیشنیازها و مراحل کلی پیادهسازی آن تبیین و تحلیل گردد.
خلاصه ماشینی:
"(بهتصویرصفحهمراجعهشود) جدول شماره 2:ماتریس ارزیابی عوامل خارجی در شرکت جهت پیادهسازی واحدهای مستقل تجاری با استفاده از ماتریس بررسی رقابت میتوان رقبای اصلی و نقاط قوت و ضعف آنها را نسبت به موضع استراتژیک یک شرکت شناسایی نمود.
(بهتصویرصفحهمراجعهشود) جدول شماره 4:فهرست نمونهای پرسشهای مربوطه به بررسی عوامل داخلی سازمان برای استقرار واحدهای تجاری مستقل با استفاده از سؤالات نمونهای ذکر شده میتوان محیط داخلی سازمان را بررسی و اطلاعات جامعی جمعآوری و اطلاعات را با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی( IFE (6)مطابق جدول شماره 5 تحلیل نمود.
3-مرحله تصمیمگیری و پیادهسازی واحدهای تجاری مستقل: برای تصمیمگیری جهت پیادهسازی و تدوین استراتژی واحدهای تجاری در دو مقوله زیر نیاز به فعالیت میباشد: الف-استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی(8) ( QSPM : ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی یکی از ابزارها یا روشهایی است که به استراتژیستها این امکان را میدهد که با توجه به عوامل موفقیتآنیز داخلی و خارجی شرکت به صورتی عینی انواع استراتژیهای امکانپذیر را مورد ارزیابی قرار دهند.
(بهتصویرصفحهمراجعهشود) جدول شماره 6:نمونه ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی ب)در نظر گرفتن پیشداشتههای محیطی و مدیریتی: برای پیادهسازی استراتژی واحدهای تجاری واحد تجاری مستقل( Business Unit پس از انجام کارهای کار شناسی و برنامهریزی و تصمیمگیری به اجرا نیاز است که به پیشداشتههای محیطی و مدیریتی به شکل جدی توجه شود.
در این راستا محورهایی که نیاز به بررسی و توجه دارد را میتوان به صورت فهرستوار به شرح زیر ذکر نمود: ب-1-جنبههای فرهنگی و اجتماعی سازمان به هنگام تدوین و اجرای استراتژی واحدهای تجاری."