چکیده:
هدف این مطالعه بررسی انواع «دم سوالی»ها (Tag Question) و کاربرد آنها میباشد. دم سوالیها به انواع معیاری و کاربردی تقسیم میشوند. در نوع معیاری دم سوالی مثبت بهدنبال جملة منفی میآید و دم سوالی منفی در انتهای جملة مثبت قرار میگیرد. در نوع کاربردی که دم سوالیهای یکسان بدون توجه به قواعد نحوی جمله بهکار میروند. مطالعات نشان میدهد که در جریان فرایند «محاورهایسازی» Colloquialization دم سوالیهای کاربردی بهتدریج جایگاه اصلی را خصوصا در زبان محاورهای خواهند داشت در حالیکه کاربرد دم سوالیهای معیار نیز کاهش نخواهد یافت. مطالعة کتابهای درسی قدیم و جدید در ایران نشان میدهد که تمامی توجه بهسوی دم سوالیهای معیار بوده و جایی برای نوع کاربردی آن وجود نداشته است. نویسندگان کتابهای درسی جدید (Prospect Series) تمایل بسیاری به رویکرد CLT نشان میدهند، از سوی دیگر مطالعات اخیر نشان میدهد که دم سوالیهای کاربردی در گفتار بهطور فزایندهای در حال رواج است. بنابراین پیشنهاد میشود طراحان محتوای آموزشی در کاربرد طبیعی زبان بهکارگیری انواع معیار و کاربردی دم سوالیها را مورد بازبینی قرار دهند
خلاصه ماشینی:
"As Jones and walker (2015) have asserted, the contribution of corpus linguistics is about frequency, chunks and semantic prosody of grammatical items, that is, whether a pattern has negative, neutral or positive shading in context One of the ways to overcome the problem is to teach both types of tag questions as "norms" in the class through integration of computer mediated communication (CMC) that can provide learners with more authentic input and more opportunities to participate in the target socio-cultural contexts through which both linguistic and pragmatic knowledge can be promoted (Nunan, 2015; Richards and Nunan, 2015).
Therefore, it is suggested that the material developers need to rebalance the canonical and invariant types of tag questions in the textbooks in order to create real language.
Therefore corpus linguistics can help material developers and teachers shift away from "correct and incorrect "colloquialization" because invariant question tags are a little too colloquial, they depend on "shared immediate context between speaker and hearer.
However, both Tottie and Hoffman (2006) and Baker (2015) assert that the use of canonical question tags will not decline but invariant forms will gradually take the central stage, especially in informal speech.
The writers of the new textbooks (Prospect Series) have shown much tendency towards the CLT approach; on the other hand, recent studies have attested that the use of invariant tags is becoming increasingly common in spoken language.
Therefore it is suggested that the material developers need to rebalance the canonical and invariant types of tag questions in the textbooks in order to make language as natural as possible."