چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط میان نوع شخصیت زبانآموزان و میزان موفقیت آنان در آزمون بسته بود. هشتاد نفر از زبانآموزان کانون زبان ایران برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند. پرسشنامة مایرز بریگز و یک آزمون بسته بهعنوان ابزار در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. میزان همبستگی میان نمرات زبانآموزان در آزمون بسته و شاخصهای شخصیت با استفاده از فرمول پیرسون محاسبه گردید. نتایج نشان داد که "حس" و "تفکر" ارتباط قابل ملاحظهای با عملکرد زبانآموزان در آزمون بسته دارند. عملکرد خوب در ذخیره سازی، ساماندهی و فراخوانی اطلاعات میتواند از جمله عوامل موفقیت افرادی باشد که دارای "حس" بالایی هستند. همچنین، هدفمندی و تفکر معیارگرایانه میتواند از جملة عوامل موفقیت افرادی باشد که دارای درجه بالایی از "تفکر" بر مبنای پرسشنامه مایرز بریگز هستند
خلاصه ماشینی:
"Finding the correct words that could fill the blank spaces in a cloze test involves gathering information from various sources, including sentence structure (grammatical points), propositional content (meanings of the parts of the text as well as the whole meaning of the text), inferential deductions, and perhaps a long list of other possible factors which might come into play depending on the type of the text and the involved cognitive activities.
Coefficients of Correlation Between Test Scores & Degrees of Personality Traits Extroversion Introversion Sense Intuition Thinking Feeling Judging Perceiving Participants’ scores 0.
Coefficients of correlations between participants’ scores and the other two pairs of personality traits (extroversion / introversion, judging / perceiving) are not siginificant Discussion The results suggest that sensing / intuition and thinking / feeling might have a significant correlation with the performance of L2 learners on cloze test.
The relationship between Myers-Briggs personality traits and degrees of success in L2 learning and related activities has been investigated by a number of studies (Carrell, Prince, & Astika, 1996; Ehrman & Oxford, 1995; 1989; Ehrman, 1990, 1989; Moody, 1988; Oxford & Ehrman, 1988).
This test, which to some extent is based on the model suggested by Carl Jung Research Personality Type and Cloze Passage Task: A Study of Correlation between Personality Traits and Performance on Cloze Passage Tasks Babak Yazdani Fazlabadi (MA), EFL Teacher in Iran Language Institute, Tehran Branch Email: byazdani2003@yahoo.
کلیدواژهها: پرسشنامه مایرز بریگز، آزمون بسته، نوع شخصیت Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between personality traits of L2 learners and their degree of success in performing cloze passage tasks."