چکیده:
مهارتهای زبانی آکادمیک نقش عمدهای در موفقیت در مدرسه ایفا میکنند. تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از مشکلاتی که دانشآموزان نیوزلندی در دروس مختلف با آنها روبهرو هستند ریشه در سواد زبان انگلیسی آنها دارد. اگرچه در کشور نیوزلند زبان انگلیسی زبان اول تعداد زیادی از دانشآموزان است، لازم است برای فراگیری هرچه بهتر انگلیسی آکادمیک بر روی آن تمرکز جدی شود تا دانشآموزان بتوانند از فواید آن در یادگیری دروس مختلف بهرهمند شوند. با وجود این بهنظر نمیرسد آموزش و حمایت کافی در این زمینه برای دانشآموزان فراهم باشد. یکی از دلایل اصلی این نقصان را میتوان معلمان دروس مختلف دانست، که علیرغم برخورداری از دانش کافی در رشتة تخصصی خود، از آشنایی لازم یا دیدگاه صحیح درمورد آموزش انگلیسی آکادمیک برخوردار نیستند. مقالة حاضر، ضمن معرفی اجمالی نظام آموزشی نیوزلند، بهطور مختصر به بررسی چالشهای توسعة سواد انگلیسی در قالب برنامة تحصیلی میپردازد و گزارشی از یک پروژة ملی را، که اخیرا بهمنظور بهبود مسئلة مهم سوادآموزی در مدارس دورة متوسطة نیوزلند به اجرا درآمده است ارائه میدهد
خلاصه ماشینی:
"The Guidelines for Effective Adolescent Literacy Instruction (Wilson & McNaughton, 2012) provided the curriculum for teachers’ professional learning about literacy and gave the Literacy Leaders and teachers a framework they could use to identify areas of strength and areas for development in the knowledge and practices of both students and teachers.
Secondary teachers tend to be subject-specialists with deep knowledge about their subjects but not necessarily about language or literacy The Secondary Literacy Project The Secondary Literacy Project (SLP) (Wilson & McNaughton, 2012) funded by the NZ Ministry of Education had the general aim of increasing the achievement of underachieving students in their first two years of secondary schooling particularly for underachieving Māori and Pasifika students from the poorest communities.
Research about teacher professional learning and development shows that it is important to engage teachers’ existing theories about teaching or they may dismiss new approaches as ineffective or irrelevant (Timperley, Wilson, Barrar, & Fung, 2007).
Challenges Infusing literacy into subject-area teaching in secondary schools is challenging, and attempts to change subject-area literacy teaching through professional learning and development have most often had limited effects (Moore, Bean, Birdyshaw, & Rycik, 1999).
Providing an overview of NZ education system, the present paper briefly reviews the challenges of developing English across the curriculum and reports on a national project implemented recently to address the critical issue of literacy in NZ secondary schools."