چکیده:
خبرنگاران تولیدکننده خبر و منتشرکننده آن در بعد وسیع و شاید در اقصی نقاط جهان هستند. خبرنگارانی که هرکدام با در نظر گرفتن منافع صاحبان خود چندین هزار خبر را آن گونه که می خواهند، تولید و مخابره می کنند. در چنین فضای رقابتی میزان و کیفیت تهیة خبر می تواند ضمن جذب مخاطبان بیشتر، واقعیت ها را خلق کند. ارتقای سواد رسانه ای دبیران و خبرنگاران به عنوان بدنة اصلی تولید خبر نه تنها از منفعل بودن ، یا تدافعی عمل کردن آنان جلوگیری می کند بلکه باعث می شود جریان خبری را هدایت کنند. پژوهش حاضر به بررسی سواد رسانه ای دبیران و خبرنگاران و نقش آن در ارتقای کیفی تولید خبر می پردازد. اطلاعات به دست آمده از ٥٠ دبیر و خبرنگار یکی از مراکز صداوسیمای استانی به صورت تمام شمار بررسی شدند. نتایج نشان می دهد میزان سواد رسانه ای خبرنگاران و دبیران ٣٤درصد در حد متوسط ، ٣٠درصد در حد کم و ١٦درصد در حد زیاد ارزیابی شده است . رابطة معناداری بین سواد رسانه ای و تولید خبری وجود دارد. به عبارتی هرچه سواد رسانه ای بالا می رود، کیفیت تولید خبری خبرنگاران نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"(لیوینگ استون ، ٢٠٠٤: ١) خبرنگاران و دبیران خبر آنچنان که شایسته اسـت بـه مهـارت هـای سـواد رسـانه ای مجهـز شده اند تا هوشیارانه و بـا دیـدگاهی منتقدانـه بـه مصـاف هجمـه هـای رسـانه ای برونـد و بـه تولیدکنندگان موفق پیام تبدیل شوند؟ برای آنچه امروز جنگ نرم می نامند و داعیه مقابلـه بـا آن را دارند چقدر به مهارت سواد رسانه ای مجهز هستند؟ خبرنگاران و دبیران خبر به طور روزانه از رسانه های گوناگون در جریان اخبار قـرار مـی گیرنـد، ارزش های خبری را می شناسند، از تاکتیک ها و تکنیک های خبری نیز آگاه اند و به تولید برنامـه هـای خبری مشغول هستند اما سواد رسانه ای موضوعی فراتر از این مقوله هاسـت ؛ اگرچـه ایـن مـوارد را شامل می شود.
ممکن اسـت خبرنگاران و دبیران خبر آشنایی کامل با فنون نوین خبرنویسی و تکنیک های خبری داشـته باشـند امـا سواد رسانه ای مهارتی پیچیده تر وکامل تر از مهارت های خبرنویسی است این توانمندی باعث می شـود که آنها تولیدکننده اخبار باشند و بتوانند جریان خبری را ایجاد و هدایت کنند.
یافته های تحقیق میزان سواد رسانه ای خبرنگاران و دبیران خبری چگونه است ؟ برای سنجش سواد رسانه ای ، چهار بعـد شناختی ، حسی ، زیبایی شناسی و اخلاقی خبری اندازه گیری شد به این ترتیب که برای هر یـک از ابعـاد شاخص هایی در نظر گرفته شد، که حاصل آن را در جدول ١ می توان مشاهده کرد و نتیجه گرفت ."