چکیده:
کارکنان هر سازمان انتظار دارند سازمان متبوع خود با فراهم ساختن جـو سـازمانی مطلـوب و حمایـت آمیـز شرایط تامین نیازهای آنان را فراهم کنند. به علاوه در دنیای پرچالش کنونی سازمان هـا در تـلاش هسـتند تـا کارکنانی را به کارگیرند که فراتر از وظیفه و نقش تعیین شده در شرح شغلشان عمل کنند. اهمیت آنچـه بیـان شد در قالب سازمان های رسانه ای به دلیل تفاوت این قسم سازمان ها با سـازمان هـای صـنعتی بیشـتر نمایـان میشود. لذا این نیاز متقابل و همچنین کمبود مطالعات و تحقیقات لازم در خصوص شناسایی رابطـه ایـن دو متغیر در سازمان های رسانه ای ضرورت بررسی رابطه میان جو سازمانی ادارک شده از سوی کارکنان و رفتـار شهروندی آنان را طلب میکند. ١٧٥ نفر از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنـا) بـه عنـوان نمونـه آماری تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از آزمون فرض آماری فرضیات تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت . بر ایـن اسـاس و بـا اسـتفاده از مـدل سـازی معادلات ساختاری کلیه فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه تاکنون هیچ تحقیق به بررسی رابطه میان جو سـازمانی و رفتـار شـهروندی سازمانی و همچنین رابطه میان هر یک از این دو متغیر با اجزای یکدیگر در میان سـازمان هـای رسانه ای نپرداخته است و با عنایت به مطالب فوق الذکر، این تحقیق بـه دنبـال ایـن اسـت کـه بـا بررسی رابطۀ میان جو سازمانی حاکم بر خبرگزاری ایرنا ، به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های خبری کشور، و رفتار شهروندی سازمانی خبرنگاران شاغل در آن به تحلیل و تبیین روابط میـان این دو متغیر با هم و همچنین با ابعاد و اجزای یکدیگر بپردازد.
(لپین و همکاران ، ٢٠٠٢) ابعادی که بیشترین توجه را میان محققین به خود جلب کرده اند عبارت انـد از نـوع دوسـتی، (Altruism) وجدان ، (Conscientiousness) ادب و ملاحظه ، (Courtesy) رادمـردی و گذشـت (Sportsmanship) و رفتار مدنی، (Civic Virtue) (نتمه یر، ١٩٩٧؛ مک کنزی و همکاران ، ١٩٩٣؛ جورج و بریف ١٩٩٢؛ بولینو ١٩٩٩؛ کومو و همکاران ، ٢٠٠٥) این پنج بعد توسط اورگان در سال ١٩٨٨ مطرح شدند و پادسـاکف و همکـارانش در سـال ١٩٩٠ با کمک روش تحلیل عاملی برای هرکدام از این پنج بعـد، مقیـاس سـنجش اسـتانداردی ایجاد کردند که این مقیاس ها در سال های بعد برای سـنجش رفتـار شـهروندی سـازمانی مـورد استفاده بسیاری از محققان قرار گرفته است .
اهداف آداب اجتماعی ساختار نوع دوستی رهبری وجدان کاری رفتار جو سازمانی شهروندی ارتباطات جوانمردی سازمانی پاداش ها نزاکت مکانیزم های مفید نمودار ٢ مدل مفهومی پژوهش روش شناسی پژوهش روش این تحقیق ، توصیفی است ."