چکیده:
پرونده سازی غربیها با همراهی برخی کشورهای منطقه پیرامون صنعت هسته ای که منجر به قطعنامه های شـورای امنیت و تحریم همه جانبه و بیسابقه علیه مردم و کشورمان شد پس از تغییر دولت و اتخاذ رویکرد جدیـد بـرای اثبات حقانیت فعالیت صلح آمیز صنعت هسته ای و رفع تحریم هـای برسـاخته ناشـی از ایـران هراسـی سـاختگی همزمان با حفظ عزت و کرامت ایران برجام را فراچنگ آورد. در نشست حاضر چگونگی کنش و واکنش ناشـی از تغییر در فضای پیش و پس از برجام در عرصه رسانه ها به عنوان یکی از مولفه ها و عناصر فرهنگـی. اجتمـاعی ١٧٥ موجد امنیت و قدرت در عرصه فروملی و فراملی مورد بررسی قرار گرفته است . تغییر احتمالی گفتمانی رسانه هـا در عرصه داخلی، تحول و تکامل رسانه ها از منظر عملکردی، کمک به بهبود وضعیت های سیاسی و اقتصـادی و مانند اینها، نمود آن در سپهر بیرونی سیاست خارجی و ... از دغدغه هایی هستند که تلاش شده است بـه مداقـه و واکاوی آورده شوند. دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، سه شنبه ٣ شـهریور ١٣٩٤، نشسـت تخصصـی نقـش رسانه ها در پساتحریم را با هدف تبیین چشم اندازهای ممکن ، پـیش رو و تغییـرات ناشـی از توافـق هسـته ای در عرصه داخلی و خارجی با حضور اندیشمندان ، اصحاب رسانه ، روزنامه نگاران و علاقه مندان به عرصه سیاسـت و رسانه برگزار کرد. آماده شدن این گزارش برای چاپ در فصلنامه رسانه همزمان شد با روز اجرای توافـق برجـام که امید است نتایج اجرای آن همانند روند به دست آمدن توافق برای ایران و ایرانیان همراه با سرافرازی و شـکوه باشد. در این نشست دکتر محمد سلطانیفر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، دکتر احمـد تـوکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کـار و رفـاه اجتمـاعی، حجت الله میرزایی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، سعید لیلاز، روزنامه نگـار و تحلیلگـر اقتصـادی، دکتـر سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و دکتـر حسـین خطیبـی، روان پزشـک و نماینـدة انجمـن صـنفی شرکت های تبلیغاتی، حضور داشتند و به تشریح دیدگاه های خود پرداخته اند.
خلاصه ماشینی:
"در دوران تحریم همواره عادت به نگاه بسته ، تحریمی و دشمن ستیزانه به موضوعات بـود امـا مسـئله اصلی این است که آیا در دوران "پساتحریم " میتوان ادبیات روزنامه نگاری را تغییر داد؟ پرسش هایی همچون «آیا رسانه های اقتصادی میتوانند منویات سایر دست انـدرکاران حـوزة اقتصادی و سیاسی مربوط در جناح های مختلف را بیان کنند؟» شـکل گیـری تکثـر رسـانه هـای بیرونی در حوزه های جدید اقتصادی آیا در فضای روزنامه نگاری نیز پدید خواهد آمد؟ با توجه به اینکه روزنامه نگاران زیادی در حوزه های بین الملل ، آزاد و دفاتر روزنامه نگاری به عرصه آمده و خواهند توانست نوعی تحول ایجاد کنند، چه فضـایی بـرای رسـانه هـا شـکل مـیگیـرد؟ یـا به عبارت دیگر، چه مسیری برای روزنامه نگاران به همراه خواهد داشت ؟ در نهایت باید دانست چه تغییراتی در روزنامه نگاری قبل از تحریم یا دوران تحـریم ایجـاد شد و بعد از تحریم نیز چه تغییراتی در راه خواهند بود؟ از آنجـایی کـه سـال ١٣٩٤ از سـوی رهبـر معظـم انقـلاب سـال همـدلی و همزبـانی نـام گرفته است ، رویکرد و توجه اصلی رسانه ها باید همین مسئله باشد که چگونه میتوانند با توجـه به مسائل "پساتحریم " مسائل اقتصادی را دنبال کنند؟ مبـارزة رسـانه ها با فساد دکتر احمد توکلی: نباید اهمیت توافق هسته ای را تنها در حد کاربرد واژه "پساتحریم " دانست .
امـروزه بعد از لغو تحریم ها نیز تصور بر این است کـه مشـارکت ارزی رخ خواهـد داد و شـرکت هـا و سرمایه گذاران خارجی وارد کشور خواهند شد و خواهیم توانست هر چند کوتاه مدت ، بـه رفـاه دست پیدا کنیم ."