چکیده:
امروزه با پیشرفت فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون رسـانه هـای اجتمـاعی، جوامـع دسـتخوش تغییرات بسیاری شده اند و تغییرات زیادی را در فرهنگ و زندگی روزمره افراد به وجود آورده اند. به طوری که میتوان گفت رسانه های نوین بر شیوه های زندگی و سلیقه های عمومی در جامعه تاثیر میگذارنـد؛ بنـابراین ، هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش رسانه های اجتماعی در گرایش جوانان ایرانی به سبک زندگی نـوین اسـت . این مقاله ، به صورت پیمایشی و با اسـتفاده از روش نمونـه گیـری داوطلبانـه و در دسـترس و بهـره گیـری از پرسش نامه اینترنتی محقق ساخته صورت گرفته است . جامعه آماری پـژوهش را کـاربران جـوان رسـانه هـای اجتماعی در پنج شهر اصفهان ، تهران ، تبریز، مشهد و ساری در سال ١٣٩٣ تشکیل میدهند و حجـم نمونـه برابر با ٢١٠٠ نفر است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت ، میزان استفاده ، نـوع استفاده (هدفمند یا غیرهدفمند) و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب رسانه های اجتماعی و گرایش به سبک زندگی نوین در ابعادی چون مدگرایی، توجه و نگرش به بدن ، اوقات فراغـت ، همبسـتگی معنـادار مسـتقیمی وجود دارد؛ اما متغیرهای مستقل یادشده با بعد نحوه پوشش (گرایش به حجـاب ) رابطـه معنـادار معکوسـی دارند.
خلاصه ماشینی:
دو فصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر سال چهارم ، شماره ٦، بهار و تابستان ١٣٩٤ از صفحه ٣٣ تا ٦٠ تحلیل نقش رسانه های اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی صمد رسول زاده اقدم ١* صمد عدلیپور٢ سیداحمد میرمحمدتبار٣ سیمین افشار٤ تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠١/١٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٦/١٤ چکیده امروزه با پیشرفت فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون رسـانه هـای اجتمـاعی، جوامـع دسـتخوش تغییرات بسیاری شده اند و تغییرات زیادی را در فرهنگ و زندگی روزمره افراد به وجود آورده اند.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت ، میزان استفاده ، نـوع استفاده (هدفمند یا غیرهدفمند) و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب رسانه های اجتماعی و گرایش به سبک زندگی نوین در ابعادی چون مدگرایی، توجه و نگرش به بدن ، اوقات فراغـت ، همبسـتگی معنـادار مسـتقیمی وجود دارد؛ اما متغیرهای مستقل یادشده با بعد نحوه پوشش (گرایش به حجـاب ) رابطـه معنـادار معکوسـی دارند.
سپهری (١٣٩٣) در پژوهشی تحت عنوان «تحلیل سبک زندگی جوانان کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک» نشان داد که شبکه اجتماعی فیس بوک منجر به تغییراتی در سبک زندگی جوانان در زمینه هایی چون اوقات فراغت ، توجه و گرایش به بدن ، نحوه پوشش ، شیوه محاوره و سبک بیان ، ایجاد شرایط برای برقراری ارتباط با جنس مخالف و کسب توانمندیهای روز در نگرش به فضای جهانی شده است .
همچنین ، بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در رسانه های اجتماعی و گرایش جوانان به سبک زندگی نوین در همه ابعاد آن (به جز بعد نحوه پوشش ) رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.