چکیده:
ذهنیت های مختلفی در خصوص فعالیت شبکه های اجتماعی در ایران ، تاثیر آنها بر حوزه فرهنگ و ارتباطات انسانی و همچنین کارکردها و کژکارکردهایشان وجـود دارد. هـدف پـژوهش حاضـر، شناسایی نگرش های موجود و الگوهای مختلف تفکر در این حوزه است . بر همین اساس ، در ایـن پژوهش برای شناسایی این نگرش ها از روش کیو استفاده شده است . نتـایج نشـان مـیدهـد سـه ذهنیت غالب در خصوص شبکه های اجتماعی در جامعه وجود دارد، دارنـدگان ذهنیـت نخسـت ، نگاه مثبت و مدافعانه ای به شبکه های اجتماعی دارند و از این رسانه ها با عنوان ظرفیت بـی بـدیل عرصه های مختلف یاد می کنند. ذهنیت دوم ، نماینده افرادی است کـه موضـعی منفـی نسـبت بـه شبکه های اجتماعی اتخاذ کرده اند؛ در این ذهنیت اعتقاد بر این اسـت کـه شـبکه هـای اجتمـاعی خارجی ماموریت دارند به فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی آسیب بزنند. افراد دارای ذهنیت سـوم ، نگاه میانه ای نسبت به شبکه های اجتماعی دارند و به طور کلی آنها را از دریچه فرهنـگ و سـنت ارزیابی می کنند.
خلاصه ماشینی:
ذهنیت دوم ، نماینده افرادی است کـه موضـعی منفـی نسـبت بـه شبکه های اجتماعی اتخاذ کرده اند؛ در این ذهنیت اعتقاد بر این اسـت کـه شـبکه هـای اجتمـاعی خارجی مأموریت دارند به فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی آسیب بزنند.
با در نظر گرفتن سیاستها و راهبردهای موجود در خصوص فعالیـت شـبکههـای اجتماعی ، دیی گاهها و به عبارتی ذهنیت های مختلفی در خصوص شبکههـای اجتمـاعی ، فعالیت آنها در ایران، تأثیر آن بر حوزه فرهنگ و ارتباطات انسانی و همچنین کارکردهـا و کژکارکردهای آن وجـود دارد.
از نظر افراد دارای این ذهنیت ، با وجود ناهمخوانی ماهیت شبکههـای اجتمـاعی بـا عقایی ، سنت و عر مردم، فعالیت در شبکههای اجتماعی نمی توانی صیمات گستردهای را متوجه فرهنگ ایرانـی کنـی )١/١٠-(.
در هر سه ذهنیت ، افراد بر این باورنی که در شبکههای اجتماعی به راحتی نمی توان وارد حوزه خصوصی دیگران شی و با اشتراک گذاشتن اطلعات خصوصی آنهـا ایجـاد دردسر کرد )عبارت ٣( همچنین از نظر آنان شبکههای اجتمـاعی نمـی تواننـی صـیمات گستردهای را متوجه فرهنگ ایرانی کننی )عبارت ١٠(.
در حوزه نظارت نیز افراد هر سه ذهنیت ، وجود و فعالیت شبکههای اجتمـاعی را در شرایط کنونی ایران ضروری می داننی )عبارت ١٠( و معتقینی که نمی توان مـانعی جـیی برسر راه دسترسی کاربران به شبکههای اجتماعی ایجاد کرد زیرا به هر ترتیب ، کـاربران به آنها دست می یابنی )عبارت ١٠( همچنین مخالف این عقیی ه هستنی که تا واتی دولت دسترسی به شبکههای اجتماعی را مجاز اعلم نکنی، نبایی وارد چنـین شـبکههـایی شـی )عبارت ١٩( درنهایت ، در هر ١ ذهنیـت افـراد معتقینـی کـه دسترسـی بـه شـبکههـای اجتماعی بایی اانونی باشی )عبارت ٩٨(.