چکیده:
در دنیای امروز رسانه هایجمعی بویژه شبکه های تلویزیونی، به عنوان یکی از مهم ترین منابع تولید، بازتولید و توزیع معرفت ، نقش عمده ای در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلـف بر عهده دارند. در این پژوهش تلاش شده است تا رابطه بین بهره مندی از تلویزیون های ماهواره ای و همگرایی ارزشی بین نسلی در بین جوانان و میانسالان مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام پژوهش ، پیمایشی و جامعه آماری شامل دو نسل جوان و میانسال ساکن در شـهر تهران بوده است . جمعیت نمونه ، ٧٦٧ نفر را در بر میگیرد. ابزار گردآوری داده ها نیـز پرسشـنامه محقق ساخته بوده است . نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب نفوذ تلویزیون های ماهواره ای در جامعه مورد مطالعه قابل ملاحظه است . بین بهره مندی از تلویزیـون هـای مـاهواره ای و میـزان همگرایی ارزشی بین نسلی رابطه وجود دارد اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسل های جوان و میانسال به ارزش های اجتماعی جامعه ایرانی شده است .
خلاصه ماشینی:
بین بهره مندی از تلویزیـون هـای مـاهواره ای و میـزان همگرایی ارزشی بین نسلی رابطه وجود دارد اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسل های جوان و میانسال به ارزش های اجتماعی جامعه ایرانی شده است .
com@Email: msaei٥٨ * دانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی، هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ** کارشناسی ارشی برنامهریزی و رفاه اجتماعی، دانشگاه علمه طباطبایی تاریخ دریافت: ٣٠/٠/٠ تجییی نظر: ٣٠/٣/٠ پذیرش نهایی: ٣١/٣/٠٨ مقدمه هی اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین استفاده از تلویزیون مـاهوارهای و میـزان همگرایی ارزشی بیننسلی بوده است.
رسانهها و بویژه رادیو و تلویزیون، به عنـوان یکـی از عوامـل اجتمـاعی ـ فرهنگـی تأثیرگذار بر تحولت اجتماعی، همواره از آن دست عوامل و متغیرهایی بودهانـی کـه در مباحث مربوط به بررسی ارزشها و هنجارهای جوامع، از آنهـا هـم بـه عنـوان موتـور تغییرگذار به دوران جییی و گذر از نظام سنتی )مـاکوئیـل٠، ترجمـه اجللـی، ٣١٠٠، ص ٣٤٤( و هم به تعبیر ژان کازنو به عنوان »تقویتکننیه ارزشها و باورهای موجـود« یاد شیه است.
Inglehart اصـلی در مقالـه حاضـر ایـن اسـت کـه بهـرهمنـیی )مصـر و میـزان دسترسـی( از تلویزیونهای ماهوارهای، چه تأثیری بر ارزشهای اجتماعی نسل جوان و میانسال به جا میگذارد؟ آیا بهرهمنیی از این شبکهها باعث همگرایـی بـیننسـلی شـیه اسـت یـا بـر واگرایی نسلی دامن زده اسـت؟ بـرای پاسـخ بـه ایـن پرسـشهـا، دو نسـل جوانـان و میانسالن شهر تهران مورد مطالعه ارار گرفتهانی.
این پژوهش نیـز بـه دنبـال تبیـین رابطـه علـت و معلـولی تـأثیر تلویزیـونهـای ماهوارهای بر همگرایی یا واگرایی ارزشی بیننسلها نیست بلکه در صی د است تا رابطه همتغییری را بین گرایش به ارزشهای اجتماعی و استفاده از تلویزیونهـای مـاهوارهای در نسل جوان و میانسال تحلیل کنی.