چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اعتماد میان فردی در بینندگان شبکه های ماهواره ای و رسانه ملـی در زنان ٣٥ـ ٢٠ساله شهرستان ابرکوه بوده است . این مطالعه از نوع علی ـ مقایسه ای بوده و در سال ١٣٩٣ روی ١٤٠ زن بیننده شبکه های ماهواره ای و رسانه ملی انجام شده است . یافته های پـژوهش حاکی از آن است که بین آزمودنیهای بیننده شبکه های ماهواره ای و رسانه ملی در دو بعد قابلیت اعتماد و وفاداری، تفاوت معناداری وجود دارد و در بعد پیش بینیپذیری، هر دو گروه نسبت به هم برابر هستند و تفاوتی ندارند. با توجه به یافته های به دست آمـده از پـژوهش بـه نظـر مـیرسـد بینندگان ماهواره نسبت به افرادی که رسانه ملی را تماشا میکنند، از اعتماد میان فردی پایین تـری برخوردارند. هر چند متغیرهای دیگری همچون سن ، جنس ، تحصیلات ، شغل و ... نیز میتواند بـر اعتماد افراد تاثیرگذار باشد، این یافته نشان دهنده آن است که پدیده نوظهـور مـاهواره مـیتوانـد تاثیرات مخربی بر مخاطبان خود داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
از مهمترین پـژوهشهـای صـورت گرفتـه میتوان به این موارد اشاره کرد: جواهری و بالخانی )٣١٠١( در پژوهشی با عنوان رسانه جمعی و اعتماد، بـه بررسـی تأثیر رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی پرداختهانی.
حسینزاده و همکاران )٣١٣٣( در پژوهشی با عنوان بررسی نقش رسانههای جمعی در شکلگیری اعتماد اجتماعی دریافتنی کـه اعتمـاد افـراد بـه نسـبت زیـادی )بـیش از ٩٨درصی( از طریق رسانهها کنترل میشود و افراد تحت تأثیر آنها هستنی.
در این پژوهش، اعتماد اجتماعی در ابعاد بنیادین، بین فـردی و تعمـیمیافتـه سنجییه شیه است که نتایج نشان میدهی، بین استفاده از رسانههـای داخلـی بـا اعتمـاد اجتماعی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج به دست آمیه نشان میدهی که رابطه رسانههای جمعی با اعتماد اجتماعی یا رابطه چنیوجهی است، به این معنی کـه نتایج، بر اساس نوع رسانه، نوع برنامه و نیز ویژگیهای فردی و نگرشی خود مخاطبـان متفاوت است.
موی ٣ نیز در پژوهش مشابه دیگری که در فاصله سالهای ٣٣٣٩ تـا ٠٨٨٨ انجـام گرفته به رابطه مستقیم بین رسانههای جمعی و میزان اعتماد اجتماعی دست یافته است.
Giddens جیمز کلمن نظریه جیمز کلمن در چارچوب نظریات سرمایه اجتماعی مطر شیه اسـت و بـه ابعـاد اعتماد شخصی و انتزاعی توجه دارد، اما به طور کلی، شیوه روانشناختی مبادله را مبنای تحلیلهای خود ارار داده است )آزاد ارمکی و کمالی، ٣١٠١، ص ٣٣٨(.
یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای دیگری ازجمله حسـینپـور و معتمـینژاد )٣١٣٨(، حسـینزاده و همکاران )٣١٣٣(، امـام جمعـه زاده و همکـاران )٣١٣١( و مـوی )٠٨٨٨( همسـویی و همخوانی دارد زیرا در این پژوهشها نیز به رابطه بین دیین رسـانههـا و میـزان اعتمـاد افراد اشاره شیه است.