چکیده:
مهم ترین هدف این پژوهش ، بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی در انتقال ایدئولوژی رسانه ای مانند شبکه بی بی سی فارسی است . اینکه این هدف تا چه حد همگام با ملاحظات و ویژگی های فرهنگی مخاطب ایرانی این رسانه بوده اسـت . پـژوهش حاضـر از طریـق روش شناسـی کیفـی، بررسـی نشانه شناختی و روایت شناختی ، مورد بررسی قرار گرفته است . در این پژوهش تعداد ٦٠ خبـر از گزارش های خبری شبکه تلویزیونی بیبیسی در بازه زمانی دو ماهه (بهمن و اسفند سـال ١٣٨٩) انجام گرفته است . نتایج نشان میدهد؛ ارتباط غیرکلامی (ویژگی های زبان بدن ، لباس و مو، تصاویر) در انتقـال پیام ، ارتباط کلامی را همراهی می کند و این فرایند، با توجه بـه ویژگـی هـای فرهنگـی مخاطبـان صورت می گیرد؛ داستان های خبری اغلب چندروایتی هستند و پایان آنهـا بـین دو نتیجـه تلـخ در نوسان است .
خلاصه ماشینی:
علوه بر این اابلیت های چنیگانه و غنی رسانههای جمعی امروز که در نقش راویان افسانههای میرن ظاهر شـیهانـی، توجـه بـه نقـش تفـاوتهـا و شـباهتهـای ملـل در تأثیرگذاری بر مخاطبان و شنونیگان روایت های رسانهای شیه در دنیـای پـژوهشهـای رسانهای ، جایگاه ویژهای دارد و از همین رو است که اهمیت ارتباطات بـین فرهنگـی و ارتباطات بین المللی در رسانههای جمعی بیشتر می شود.
ایـن شبکه با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران در حوزههای رنگ، نوع پوشش و بـه طـور کلی ، زبان بین و حتی کلمات، روایت های خبری خود را طوری طراحی و ارائه می کنی کـه هم در مرحله اول، شباهت و نزدیکی برای جلب آنها داشته باشی و هـم تـازگی و جـذابیت برای تیاوم تعامل و این هر دو در راستای براراری ارتباط مؤثر و کاراست )همان (.
ازاین رو، در این پژوهش ضمن تحلیل اخبـار و گـزارشهـای خبــری شـبکه تلویزیـونی بــی بـی سـی بــا روشهـای نشـانهشناســی و روایت شناسی به این پرسشها پاسخ داده می شود: آیا گوینیگان خبر شبکه مورد مطالعـه، از نشانههای غیرکلمی هماهنگ با ایی ئولوژی خبر استفاده می کننی؟ اگر بلی ، ایـن اسـتفاده در نحوه پوشش، تصاویر و زبـان بـین گوینـیگان خبـر چـه ویژگـی هـایی دارد؟ و ایـن ویژگی ها در بستر ارتباطات فرهنگـی دارای کـیام معـانی ضـمنی اسـت؟ شـیوه روایـت گزارشها چگونه است و چه معنای ضمنی دارد؟ بار معنایی کلمات بهکار رفته در این گزارشها چیست؟ این ویژگـی هـای کلمـی و غیرکلمی ، از منظر ارتباطات فرهنگی چگونه دیی ه می شود؟ ادبیات نظری و پیشینه پژوهش خبر تلویزیونی از مهمترین عوامل خبری تشکیل دهنیه خبر تلویزیونی ، گوینیه خبر ، نحوه ارائه خبر از سوی گوینیه و نحوه ارائه خبر در االبهای خبری اسـت.