چکیده:
در دهه اخیر، در پی تشدید تعارض بین ایران و غرب ، شاهد برجسـته تـر شـدن تصـویر ایـران و ایرانیان در رسانه های غرب ، بویژه تلویزیون های اروپا و امریکا بوده ایم . در تصویر بازنمایی شده از ایران در این تلویزیون ها، ویژگی یا یک راهبرد بازنمایی بسیار بارزی مشـاهده مـی شـود کـه در اصطلاح از آن به کلیشه سازی یاد می شود. در مقاله حاضر، تلاش شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که ایران در تلویزیون های غرب چگونه بازنمایی شده است ؟ برای پاسخ به این پرسـش ، ١٥ مستند برگزیده پخش شده در این شبکه های تلویزیونی با روش تحلیل نشانه شـناختی ، تحلیـل شده اند. تحلیل مستندهای برگزیده نشان می دهد که تلویزیون های اروپا و امریکا از سال ٢٠٠٢ به این سو، ده کلیشه بارز از ایران را به طور پیوسته تکرار کرده اند و در بازنمایی از ایـران ، بـر ایـن کلیشه ها پافشاری داشته اند.
خلاصه ماشینی:
مروری بر تصاویر به نمـایش درآمـده از ایـران در تلویزیـون هـای غربـی (اروپـا و امریکا)، حاکی از برجسته تر شدن تصویر ایرانیان در این شبکه های تلویزیونی است ؛ بـه نظر می رسد کـه در تصـویرپردازی و بازنمـایی ایـران در ایـن شـبکه هـا، رویکردهـا و راهبردهای بازنمایی رسانه ای خاصـی پیگیـری مـی شـود.
مهـم تـرین راهبـردی کـه در بازنمایی از ایران در این تلویزیون ها، طی قریب به چهار دهه گذشته نمود داشـته اسـت و هر تحلیلگری را به سرعت متوجه خود می سـازد، کلیشـه سـازی و تکـرار تصـاویری ثابت از ایران است که به تعبیر سمتی (١٣٨٥) منجر به اعمـال خشـونت فرهنگـی در قبال ایرانیان شده است ؛ خشونتی که آزاردهنده تر از خشونت فیزیکی است و در آن ، هر چه در ایران ، مورد پسند رسانه های غرب نیست ، یکسره رد می شود و در ادامه یکـی از چارچوب های کلیشه پردازی از ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
1. Rapely مستند ایرانیوم در توجیه این کلیشه ، به منازعات دیرپـای غـرب و شـرق در ضـمن جنگ های مقدس اشاره می کند و با ارائه نگاره هـایی از متـون ادبـی کهـن فارسـی ، کـه متضمن صحنه هایی از نبرد است و شخصیت هـایی دینـی نیـز در آنهـا حضـور دارنـد، خشونت مداری دینی را به منزله ویژگی ذاتـی / فرهنگ ایرانـی بـازمی نمایانـد؛ تصـاویری کـه بلافاصله به صـحنه هـایی از افـراط گـری هـای گــروه هــای شــبه مــذهبی خاورمیانــه پیونــد می خورد.