چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی کارایی شبکه های تلویزیونی رسانه ملی با اسـتفاده از روش سـنجش کارایی و رتبه بندی تحلیل پوششی داده ها و تعیین نقاط قابل بهبود کارایی آنها انجام شـده اسـت . در این پژوهش به ترتیب از سـه روش تحلیلـی دلفـی ، عـاملی و پوششـی داده هـا بـرای تعیـین شاخص های کلان (دروندادی ، پردازشی و پیامدی ) کارایی شـبکه هـای تلویزیـونی و ارزیـابی و تحلیل نظام عملکردی شبکه های تلویزیونی استفاده شده است . میـزان مقبولیـت عوامـل ورودی و خروجی یا نهاده و ستانده موثر بر کارایی شبکه های تلویزیونی از طریق پنل خبرگی احصا شد و با کمک آزمون های تحلیلی و تبیینی ، عوامل اصلی موثر بر نظام عملکرد کارایی شبکه هـا شناسـایی گردید. در مرحله بعد، پس از جمع آوری اطلاعات ، بر اساس اطلاعات عملکردی رسانه ملی طـی دو سال اخیر و با استفاده از تحلیل داده ها مبتنی بر مقایسه های متوالی و زوجی بـین ورودی هـا و خروجی ها، شبکه های کارا و نیازمند بهبود شناسایی شدند. بر اساس نتایج به دسـت آمـده ، شـش شبکه ، کارا بودند و سایر شبکه ها به کاهش یا افـزایش درصـد مشخصـی از عوامـل نهـاده هـا و ستانده های کلیدی خود نیاز داشتند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به ترتیب از سـه روش تحلیلـی دلفـی ، عـاملی و پوششـی داده هـا بـرای تعیـین شاخص های کلان (دروندادی ، پردازشی و پیامدی ) کارایی شـبکه هـای تلویزیـونی و ارزیـابی و تحلیل نظام عملکردی شبکه های تلویزیونی استفاده شده است .
در این میان ، مدل های سنجش مبتنی بر نهاده (ورودی ١) و فراینـد (عملیـات ٢)، ستاده (خروجی ٣) و تحلیل عملکرد بر اساس الگـوی تحلیـل پوششـی داده هـا یکـی از ابزارهای جدیدی است که میزان توانایی رسانه ها در بهره مندی از ظرفیت ها و دارایی هـا برای تولید ارزش افزوده رسانه ای و پـذیرش و بـاور پیـام از سـوی مخاطبـان را دنبـال 1.
ایـن پژوهش ، در پی بهره مندی از روش نوین تحلیل پوششی داده ها مبتنی بر مقایسـه دو بـه دویی شبکه های تلویزیونی رسانه ملـی و رتبـه بنـدی آنهاسـت و مـی کوشـد بـا تحلیـل عملکرد این شبکه ها، پیشنهادهایی برای ارتقا و بهبود عملکرد آنها ارائه دهد.
یافته های پژوهش و تجزیه و تحلیل نتایج در این پژوهش از روش کتابخانه ای و اسنادی (شامل بررسی اسناد مربـوط بـه سـنجش بهره وری در رسانه ها، افق و منشور رسانه ملـی ، کتـب گـزارش هـای عملکـردی سـالانه رسانه ملی طی ٥ سال گذشته )، پیمایش ، مصـاحبه و پرسشـنامه دیـدگاه هـای خبرگـان نسبت به گردآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استخراج نتایج و مؤلفه های مهـم و تأثیرگذار بر عملکرد شبکه های تلویزیونی در سـطح راهبـردی ، برتـرین شـاخص هـای ورودی و خروجی سنجش عملکرد کارایی جمع آوری گردید و پس از تأییـد روایـی و اعتبار آن از سوی جامعه خبره ، تجزیه و تحلیل عملکـرد کـارایی بـا اسـتفاده از تحلیـل پوششی داده ها صورت گرفت .