چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی دلایل و انگیزه های مصرف شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است . برای این منظور ٤٥٨ نفر از شهروندان قائم شهری که بیننده شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بوده اند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده انـد. روش تحقیـق ، از نـوع پیمایشـی و روش جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است . یافته ها نشان می دهد که مخاطبـان بیشـتر از برنامه هایی که جنبه تفریحیـ سرگرمی و آگاهی بخشی دارنـد، اسـتفاده مـی کننـد. ویژگـی هـای جمعیت شناختی مخاطبان نیز تاثیر زیادی بر میزان و نحوه استفاده از برنامه هـای مـاهواره ای دارد؛ به گونه ای که مردان بیشتر از زنان ، برای کسب آگاهی و اطلاع از اخبار و گزارش های سیاسی بـه تماشای ماهواره می پردازند؛ در حالی که زنان بیشتر از مردان بـرای نیازهـای اجتمـاعی خـود از ماهواره استفاده می کنند. همچنین بر اساس یافته ها، اهمیت استفاده از ماهواره برای کسب اطلاعات شناختی و سیاسی ، با بالا رفتن سن مخاطبان افزایش می یابد و خشنودی استفاده از ماهواره بـرای سرگرمی در سنین پایین و بالای ٥٥ سال اهمیت بیشتری دارد اما از طرف دیگر، استفاده اجتماعی از برنامه های ماهواره در نزد مخاطبان ، با افزایش سن رو به کاهش می رود.
خلاصه ماشینی:
بـه طـور توصـیفی می توان گفت که از ٠/٥٠بیشتر است اما برای بررسی معناداری این اخـتلاف از sig اسـتفاده می کنیم و با توجه به اینکه sig بـه دسـت آمـده بیشـتر از ٠/٠٥ اسـت ، در سـطح اطمینـان ٩٥درصد، فرض صفر پذیرفته و در نتیجـه ، فـرض تحقیـق رد مـی شـود بـه ایـن معنـا کـه مخاطبان کمتر برای رفع نیازهای اجتماعی خود از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند.
برای بررسی معناداری این اختلاف ، از آزمون کروسکال والـیس اسـتفاده شـده و بـا توجه به اینکه sig به دست آمده در یافتـه هـا کمتـر از ٠/٠٥ اسـت ، در سـطح اطمینـان ٩٥درصد، فرض صفر رد و در نتیجه ، فرض پژوهش پذیرفته می شود؛ به ایـن معنـا کـه جستجوی نیازهای رسانه ای در بین مخاطبان بر حسب سنین مختلف متفاوت است .
جدول ٧ـ آزمون کروسکال والیس برای مقایسه نیازهای رسانه ای مخاطبان بر حسب سطح تحصیلات متغیر آزمون نیاز شناختی نیاز عاطفی نیاز اجتماعی نیاز سیاسی کای اسکوار 276/62 247/77 146/78 249/30 درجه آزادی 5 5 5 5 مقدار احتمال 0/000 0/000 0/000 0/000 بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به منظور شناخت انگیزه های استفاده از شـبکه هـای مـاهواره ای فارسـی زبان در بین مخاطبان ، تدوین شده و بـرای پاسـخگویی بـه سـؤال پـژوهش ، از نظریـه استفاده و رضامندی رسانه ای استفاده شده است .