چکیده:
رسانه های سنتی و نوین در دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای گروه ١+٥ در دولـت آقای روحانی، حضور فعال داشتند و این مسئله ، روند مذاکرات هسته ای ایران با غرب را تغییر داد و به تیم مذاکره کننده ایران برای دستیابی به اهداف مورد نظـر در توافـق هسـته ای کمـک کـرد. موضوع این پژوهش ، بررسی عملکرد رسانه های سنتی و نوین در پیشبرد دیپلماسـی رسـانه ای در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای گروه ١+٥ است . پژوهش به روش ، تحلیل کیفی انجام شده و چارچوب نظری آن بر اساس نظریه همگرایی رسانه ای شکل گرفته است . در پژوهش حاضر جامعه مورد بررسی از بین اعضای گروه مذاکره کننده و کارشناسان وزارت امور خارجه ، اصحاب رسانه ، استادان دانشگاه ، کارشناسان رسانه ، نمایندگان مجلـس و کارشناسـان مسـائل سیاسـی و مسـائل بین المللی انتخاب شده اند. یافته ها نشان میدهد کـه عملکـرد رسـانه هـای نـوین در مقایسـه بـا رسانه های سنتی در پیشبرد دیپلماسی رسانه ای مذاکرات هسته ای بهتر بوده است .
خلاصه ماشینی:
با توجه به تحولات رخ داده در عرصه دیپلماتیک ، در مـذاکرات هسـته ای ایـران بـا کشـورهای گروه ١+٥ در دولت آقای روحانی، بخـش دیپلماسـی رسـانه ای وزارت امـور خارجـه ، تعامل خود را با رسانه های داخلی برای پیشبرد دیپلماسی رسـانه ای مـذاکرات هسـته ای آغاز کرد؛ این تعامل ، حضور گسترده رسانه های سنتی و نوین را در دوره هـای مختلـف انجام مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای گروه ١+٥ به همراه داشت و باعث شـد کـه دیپلماسی رسانه ای ایران ، از یک سو با قدرت ، با دیپلماسـی رسـانه ای کشـورهای گـروه ١+٥ رقابت کند و به مقابله با جنگ رسانه ای آنها بپردازد و از سوی دیگـر، بـه اهـداف تعیین شده در مذاکرات هسته ای دست پیدا کند.
این مقاله همچنین با بررسی عملکـرد رسـانه هـای سـنتی و نوین در زمان انجام مذاکرات هسته ای برای پیشبرد دیپلماسـی رسـانه ای کشـور، میـزان استفاده تیم مذاکره کننده ایران را از رسانه ها، به عنوان ابزار اصلی قدرت نرم مشـخص و نقش کلیدی رسانه ها در عرصه تحولات دیپلماسی را آشکار میکند.
نکته دوم که در مدل همگرایی رسانه ای در مذاکرات هسته ای (شکل ١) باید مـدنظر قرار گیرد این است که رابطه میان بازیگران اصلی؛ یعنـی رسـانه هـای سـنتی و نـوین و بخش دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه نیز باید دوسویه و تعاملی باشـد؛ چراکـه در صورتی بازیگران اصـلی مـدل همگرایـی رسـانه ای در تأثیرگـذاری بـر مخاطبـان و همچنین مقابله با جنگ رسانه ای غرب در مـذاکرات هسـته ای موفـق خواهنـد بـود کـه بتوانند رابطه دوسویه و تعاملی خود را حفظ کنند و اهداف دیپلماسی رسانه ای ایـران را در مذاکرات هسته ای با هم اجرا درآورنـد.