چکیده:
هدفاصلی پژوهش حاضر بررسی تجربهی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانشبود. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی – توصیفی بود. جامعه آماری شاملاستادان دانشگاه تبریز از دانشکدههای مختلف با گرایشهای مختلف تحصیلی بودکهحداقل پنج سال سابقهی تدریس داشتند. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند مصاحبههاینیمه سازمان یافته و عمیق با 16 نفر از استادان دانشگاه در به کارگیری رویکردمعماری دانش در فرآیند تدریس صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه ازنظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی دادههایپژوهش از روش مطالعهی مکرر، مقایسهی مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندیاطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند، استفاده شد. دادههای به دست آمده ازاین مصاحبهها با استفاده از روش پیشنهادی کلایزی موردتحلیل قرار گرفت. سه مضمون اصلی از یافتهها استخراج شد که عبارتند از: (الف)فرآیند آزادی، (ب) تکالیف تعاملی و (ج) و وسایل آموزشی میباشد اما با این حالبیشتر استادان تمایل و گرایش عمده به سمت و سوی رفتارگرایی و تا حدودی شناختگراییداشتند.
خلاصه ماشینی:
معماری دانش یک فلسفه ی یادگیری اسـت کـه بر ساختن دانش توسط یادگیرندگان به صورت انفـرادی یـا اجتمـاعی اشـاره دارد و سـازنده گرایـی نظریه ای مبتنی بر مشاهده و مطالعه ی علمی است درباره این که انسان چگونه میآموزد (بروکس و بروکس ،٢ به نقل از فردانش و فینی، ١٣٨١).
منصوری، کرمی و عابدینی بلترک (١٣٩١) در تحقیقی که تحت عنوان بررسی «کـاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در آموزش عـالی: مطالعـه ی مـوردی گـروه علـوم اجتمـاعی دانشگاه مازندران » انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که اعضای هیئت علمی گروه یاد شده از روش های تدریس مبتنی بر رویکرد معماری دانش بهره نمیگیرند و به صورت سنتی تدریس مـیکننـد.
چون معماری دانـش مبتنـی بـر ایـن فرضـیه اسـت کـه دانـش بـه وسـیله ی یادگیرندگان با تلاش در جهت فهم تجربیاتشان به صورت فعالانه ساخته میشـود و آنهـا اطلاعـات جدید را تفسیر و این اطلاعات را به ساختارهایی که از تجربه ی قبلی ایجاد شده مربوط مـیکننـد و در واقع کسب دانش مستلزم تفسیر فعال به وسیله ی یادگیرندگان است تا رابطه های جدیدی میـان ساختارهای موجود بسازند (ویلیام ، به نقل از فردانش و شیخی فینی، ١٣٨١).
سؤال تحقیق : تجربه ی استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانـش در تـدریس چگونـه است ؟ روش تحقیق از آنجایی که هدف این تحقیق شناسایی تجربه ی تدریس اسـتادان دانشـگاه تبریـز از رویکـرد معماری دانش است و امکان جمع آوری داده های دقیق با پرسش نامه به سختی صورت مـیگیـرد، این پژوهش با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی – توصیفی انجام گرفت .