چکیده:
در عصر حاضر با رشد فرهنگ مصرفی و رسانههای ارتباط جمعی، بدن اهمیت بسیاری یافته است. یکی از مسائل مطرحشده در حوزة جامعهشناسی بدن، مدیریت بدن است که امروزه در میان دختران و زنان رواج فراوانی یافته است که در آن افراد با تغییر ویژگیهای ظاهری بدن خود به ساخت بدن اجتماعی مبادرت میورزند. در پژوهش حاضر عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر در این پدیده با استفاده از نظریههای بوردیو، گیدنز، فدرستون، ترنر و گافمن بررسی شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته در سال 1391 انجام شده است. حجم نمونه را 530 نفر از زنان و دختران 15 تا 45 سالة شهر تبریز تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آناند که میان متغیرهای پذیرش اجتماعی، احساس فشارهای اجتماعی، سرمایة فرهنگی، وضعیت شغلی و تأهل، طبقة اجتماعی و استفاده از رسانههای جمعی خارجی با مدیریت بدن رابطة مستقیم و میان متغیرهای دینداری و استفاده از رسانههای جمعی داخلی با مدیریت بدن رابطة معکوس برقرار است. متغیرهای ذکرشده در مجموع 41 درصد از تغییرات مدیریت بدن را تبیین کردهاند.
خلاصه ماشینی:
تبیین جامعه شناختی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی در میان دختران و زنان شهر تبریز عزت الله احمدی * صمد عدلی پور**، سیمین افشار***، لیلی بنیاد**** چکیده در عصر حاضر با رشد فرهنگ مصرفی و رسانه های ارتباط جمعی ، بدن اهمیت بسیاری یافته است .
یکی از مسائل مطرح شده در حوزة جامعه شناسی بدن ، مدیریت بدن است که امروزه در میان دختران و زنان رواج فراوانی یافته است که در آن افراد با تغییر ویژگی های ظاهری بدن خود به ساخت بدن اجتماعی مبادرت می ورزند.
جامعه شناسی بدن ، مدیریت بدن ، پذیرش اجتماعی بدن ، رسانه های ارتباط جمعی تأثیرات شگرفش باعث شده نگاه جوانان به بدن خود، میزان رضایت از وضعیت بدنی خویش ، اهمیتی که به آن می دهند و نیز وقت و سرمایه ای که صرف آن می کنند به طور معناداری متفاوت شود.
آزمون رابطة بین پذیرش اجتماعی و ابعاد آن با مدیریت بدن (به تصویر سفحه مراجعه شود) در جدول ٤ رسانه های جمعی بررسی شده در پژوهش حاضر در دو گروه رسانه های داخلی و خارجی از یک دیگر تفکیک شده اند.
اطلاعات مندرج در جدول ٨ نشان می دهد ضریب تعیین ٣٥ درصد محاسبه شده است ؛ به این معنی که حدود ٣٥ درصد از تغییرات مدیریت بدن از طریق شش متغیر میزان دین داری ، احساس فشار اجتماعی ، سرمایة فرهنگی ، استفاده از رسانه های داخلی ، استفاده از رسانه های خارجی و پذیرش عمومی توضیح داده می شود.