جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعه ی مسلمان و غیرمسلمان (1995-2010) - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعه ی مسلمان و غیرمسلمان (1995-2010)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 155 تا 178)

کلیدواژه ها :

اشتغال زنان ،بازار کار ،کشورهای مسلمان و غیرمسلمان ،تفاوت‌های دینی

کلید واژه های ماشینی : زنان ، نرخ مشارکت زنان ، بـا ، کشورهای در حال توسعه ، اشتغال زنان ، اقتصادی ، دینی ، ٢٠١٠ بالاترین نرخ اشتغال زنان ، شاخص ، مشارکت زنان در بازار کار

در طول تاریخ بشر زنان همواره نقش شایان توجهی در تحولات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی ایفا کرده‌اند. امروزه با وجود پیش‌رفت‌های همه‌جانبه در علوم طبیعی و انسانی، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال پایین است. در مطالعات توسعه، گاه این پرسش مطرح شده که آیا دلیل این مشارکت اندک زنان در این کشورها باورهای سنتی یا دینی است؟ در این مقاله با انتخاب 16 کشور در حال توسعه و توسعه‌یافتة اسلامی و غیراسلامی با ارائة تحلیلی آماری از وضعیت مشارکت زنان در بازار کار کشورهای بررسی‌شده، جایگاه زنان در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان مقایسه شده است. در نهایت با استفاده از روش تاکسونومی عددی نشان داده شده است که کشورهایی که از نظر وضعیت اشتغال شرایط بهتری را برای زنان فراهم کرده‌اند از نظر شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند و تفاوت‌های دینی در نرخ مشارکت زنان نقش نداشته است.

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.