چکیده:
تحقیق قوم نگاری براساس رویکرد کل گرایانه و جامع، نه تنها بر پایه دیدگاه نظری خاصی قرار ندارد، بلکه اساسا به آزمون نظریه نیز توجه چندانی ندارد. نظریات در تحقیقات قوم نگارانه صرفا برای تغذیه فکری محقق برای تعمیق بخشیدن به درک او در دریافت چارچوبهای مفهومی مرسوم در علوم انسانی میباشد. بدین لحاظ اظهارات نظری تئوریها زمانی وارد فرآیند تحقیق میشوند که رابطه آنها با پژوهش موردنظر مشخص شده باشد. این دیدگاه، یک شیوه تحقیق در رویکرد پدیدار شناختی است که بر ماهیت ذهنی و رفتار تاکید دارد. انسان شناسان و قومنگاران، به تمرکز بر روی دادهها سطحی و یا صرفا جمعآوری از تعداد کمی از مردم علاقهمند نیستند، آنها به مطالعات عمیق درباره مردم و یا فرهنگ میپردازند. در این راستا از نظر تحقیق قومنگاری، اطلاعاتی سودمند است که از طریق زندگی و یا حضور فعال محقق در جامعه مورد مطالعه او بدست میآید. در این تحقیق با ورود به یک سازمان محلی و استفاده از ابزارهای مشاهده و مصاحبه به شناخت فرهنگ سازمانی آن پرداخته شد و از تحلیل اطلاعات 11 مولفه شامل؛ 1- احترام به شعائر و ارزشهای مذهبی 2- تبعیتپذیری 3- رفتارهای رسمی 4- هویت سازمانی 5-نمادهای فیزیکی 6- فردگرایی 7- شعار تکریم ارباب رجوع 8- درآمدزایی 9- تاکبد بر قوانین سازمانی 10- مقاومت در برابر مدیران بیگانه(خارج از سازمان) 11– زبان، در پنچ سطح مصنوعات (زبان) مصنوعات (نمادها) مصنوعات ( الگوهای رفتاری)، ارزشها و مفروضات و باورهای اساسی بدست آمد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق با ورود به یک سازمان محلی و استفاده از ابزارهای مشاهده و مصاحبه به شناخت فرهنگ سازمانی آن پرداخته شدو از تحلیل اطلاعات ١١مولفه شامل ؛ ١-احترام به شعائرو ارزشهای مذهبی ٢-تبعیت پذیری ٣-رفتارهای رسمی ٤-هویت سازمانی ٥-نمادهای فیزیکی ٦-فردگرایی ٧-شعار تکریم ارباب رجوع ٨-درآمدزایی ٩-تاکبد بر قوانین سازمانی١٠-مقاومت در برابر مدیران بیگانه (خارج از سازمان ) ١١–زبان ، در پنچ سطح مصنوعات (زبان ) مصنوعات (نمادها) مصنوعات ( الگوهای رفتاری )، ارزشهاو مفروضات و باورهای اساسی بدست آمد.
قوم نگاری کلاسیک روش سنتی مورد استفاده انسان شناسان اجتماعی است که در آن پژوهشگر شرحی عینیگرا از وضعیت به صورت سوم شخص ارائه می دهد و خود در پس واقعیت گزارش شده میماند (٢٠٠٧,Creswell).
بازنمایی گامهای قوم نگاری در قالب یک کار تحقیقی : برای درک بهتر استفاده از روش قوم نگاری جهت درک فرهنگ سازمانی در مقاله حاضر به یک مورد مطالعه در یک سازمان محلی پرداخته شده است .
با توجه به اینکه در این روش ، جمع آوری اطلاعات بر اساس نیازهای محقق صورت میگیرد در مطالعه حاضر با توجه به سخت گیری های انجام شده ، اجازه مشاهده مشارکتی داده نشد لذا مشاهده غیر مشارکتی، مصاحبه و نیز بررسی مستندات ، به عمل آمد.
همانگونه که مشخص شد با ورود به سازمان و با استفاده از روش قوم نگاری و ابزار مشاهده غیرمشارکتی و مصاحبه و پس از آن با نام گذاری مشاهدات و تحلیل محتوای مضمونی مصاحبه ها، مولفه های فرهنگ سازمانی سازمان محلی مورد مطالعه استخراج گردید.