چکیده:
بهطور سنتی سازمانها از رویکرد استراتژی رقابتی در تدوین راهبردهای خود استفاده میکنند. درصورتیکه، در فضای کسبوکار امروز که در آن سازمانها تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و بر یکدیگر اثر میگذارند، مدیریت استراتژیک نیازمند طرز فکری جدید و دیدگاهی تعاملی بهمنظور جایگزین نمودن رویکرد رقابتی-مشارکتی با رویکرد رقابتی است. این دیدگاه جدید در مفهوم «اکوسیستم کسبوکار» تجلی مییابد. اکوسیستم کسبوکار شبکهای از بازیگران مختلفی است که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. مطابق این مفهوم، سازمانهای امروزی نه بهصورت بازیگران مجزا، بلکه باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم درنظر گرفته شوند. این سازمانها درون شبکهای متشکل از بازیگران مختلف به فعالیت میپردازند، لذا استراتژی آنها باید هم براساس محیط درونو برون سازمان(استراتژی سطح سازمان) و هم براساس تعامل با سایر بازیگران (استراتژی سطح اکوسیستم کسبوکار) تدوین شود. این تحقیق با تمرکز بر تعامل سازمانها با یکدیگر، به تبیین اهداف استراتژیک صنعت بانکداری ایران در سطح اکوسیستم کسبوکار پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی(کیفی-کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی، با 30 خبره نظام بانکی ایران، مصاحبههای عمیق با سوالات باز انجام شده که پس از تلخیص و طبقهبندی دادهها با کمک روش داده بنیاد، اهداف استراتژیک سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری شناسایی شده است. در فاز کمی، این اهداف از طریق پرسشنامه توسط 100 خبره نظام بانکی مورد تأیید قرار گرفته است. از نتایج مهم این تحقیق میتوان به شناسایی و تبیین پنج هدف استراتژیک در سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری کشور نام برد که جزو نوآوری این تحقیق نیز بهشمار میآید.
خلاصه ماشینی:
در فاز کیفی با 30خبره نظام بانکی ایران،مصاحبههای عمیق با سؤالهای باز انجام شده که پس از تلخیص و طبقهبندی دادهها با کمک روشدادهبنیاد، اهداف استراتژیک سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری شناسایی شده است.
4استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسدریافت: 93/8/26پذیرش: 94/10/22چکیده کمی، این اهداف از طریق پرسشنامه بهوسیله 100خبره نظام بانکی تأیید شده است.
جدول 8اهداف استراتژیک در سطح اکوسیستم کسبوکار( به تصویر صفحه مراجعه شود)باتوجه به جدید بودن مفهوم اهداف استراتژیک سطح اکوسیستم کسبوکار در ادامه بهتشریح این اهداف پرداخته شده است:-1هدف استراتژیک »بهبود عملکرد بازیگران اکوسیستم بانکی «: بازیگران اکوسیستمبانکی باید علاوه بر رقابت در حوزههایی نیز با یکدیگر همکاری داشته تا بتوانند از طریق بهبودعملکرد یکدیگر، بهرهوری خود و سایر بازیگران اکوسیستم را نیز افزایش دهند.
بنابراین هدف استراتژیک »ایجاد تنوع دربازیگران اکوسیستم بانکی« بهمنظور خلق فرصتها و بازارهای جدید تعریف شده است.
(2006) "A comprehensive approach tostrategic management", Tehran: Tolid Danesh Publication, Vol. 1.
(2011) "Strategic types and performance of niche-firmswithin business ecosystems: A study of the Japanese video game industry:Waseda Business & Economic Studies, Vol. 47.
H. (2015)"Explaining the basic principles of business ecosystem approach", ManagementResearch in Iran, Vol. 19, Issue 2, Summer 2015, pp.
(2010) Social research methods: Quantitative & qualitativeapproaches, Translated by: Hassan Danaeefard and Hossein Kazemi, Tehran:Ketab Mehraban Publication, Vol. 1.
(2011) Qualitative research strategies in groundedtheory: Concepts, paradigm, characteristics and supplemental issues, Tehran:Police human development Publications, Vol. 37.
(2004), Qualitative research methodology in management: Comprehensive approach, Tehran: Saffar Publication, Vol. 1.
M. (2007) "Qualitative research strategies: Groundedtheory", Tehran: Management Thought Journal, Vol. 2.