چکیده:
بازدید از یادمان های دفاع مقدس و به عبارتی گردشگری دفاع مقدس ، کمک شایانی به ترویج و نشر ارزش های والای دفاع مقدس و انتقال صحیح آن به نسل های آینده است . در همین راستا، بررسی انگیزهها و نیازهای موثر بر تداوم این رفتار، به عنوان مسئله اصلی این مقاله مطرح است . این مقاله سطح توصیفی - تحلیلی ، به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و جامعه آماری افراد بالای ١٥ سال کشور و روش نمونه گیری سهمیه ای با تکنیک هدفمند، با حجم نمونه ١٢٠٠ نفر انجام شده است . یافته ها بیانگر این است که بر اساس تعریف منتخب ، گویه های تعیین شده به عنوان نیاز مطرح بوده و در عین حال قابلیت تعمیم به جامعه را دارند. نیازهای دارای اولویت به ترتیب عبارتند از: سرویس های بهداشتی مناسب در محل یادمان ها؛ محل اسکان و استراحت مناسب ، ارزان و در دسترس ؛ تعمیرگاه و مراکز خدمات وسایل نقلیه ؛ جاذبه های گردشگری و تفریحی دیگر؛ محل فروش سوغاتی و صنایع دستی محلی ؛ محل فروش محصولات فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس ؛ پاسخ به سوالات و شبهات درباره دفاع مقدس ؛ مسیرهای تردد مناسب ؛ افزایش آگاهی و شناخت نسبت به توانایی های دفاعی کشور؛ وجود ایستگاه های صلواتی با خدمات مختلف . عوامل و متغیرهای زمینه ای تاثیر نظام مند معناداری در انگیزه ها و نیازهای افراد نداشت و می توان گفت که نیازهای افراد مختلف در گردشگری دفاع مقدس همانند و شبیه به هم هستند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه سفرهای بازدید از یادمان های دفاع مقدس یا به عبارتی گردشگری دفاع مقدس به عنوان رفتاری که مستلزم صرف وقت و هزینه می باشد، ضروری است که ریشه ها و عوامل مؤثر بر این رفتار، تحلیل و بررسی شوند تا بتوان در مرحله اول با شناسایی و در مرحله بعد با تقویت و گسترش آنها به ادامه و گسترش این رفتار کمک کرد که در این راستا شناخت انگیزه ها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس ، در سیاستگذاری و برنامه ریزی های ارگان های تاثیر بسزایی دارند.
مفاهیم و ادبیات نظری انگیزش و نیاز چرا افراد، رفتاری را بر رفتاری دیگر ترجیح می دهند؟ زندگی خود را برای نجات فرد دیگری به خطر می اندازند؟ برای دستیابی به هدفی خاص ، ساعت های طولانی کار می کنند؟ اصولا چه چیزی فرد را برمی انگیزد و چه چیزهایی باعث نیرو بخشیدن و جهت دار شدن رفتارهای انسانی می شود؟ دربارة اینکه اعمال و رفتار انسان ها بر چه امر یا اموری مبتنی است ، نظریه های متفاوتی همچون نظریۀ مبتنی بر قانون طبیعی ، نظریۀ مبتنی بر سرشت انسانی ، نظریۀ مبتنی بر قرارداد میان اشخاص و نظریۀ مبتنی بر نیازها ارائه شده است (شمالی ، ١٣٨٦ ، ص ٢١٩) مجموعه این نظریات را می توان در قالب نظریات انگیزشی که محور اصلی و عمده این نظریات ، نیازها، نحوه ارضا و تأمین آنهاست ، دسته بندی نمود.