چکیده:
دانش به عنوان مهم ترین جنبه رقابتی ، سازمان را قادر می سازد تا بهره ور باشد و از محصولات و خدمات رقابتی رها شود. چابک بودن یکی از پایه های افزایش بهره وری مدیریت دانش است . حجم بالای توسعه ادبیات در حوزه مدیریت دانش و چابکی سازمانی ، اهمیت این دو مقوله را نشان می دهد به نحوی که چابکی سازمانی زمانی حاصل می شود که مدیریت دانش ، از هر جهت ، در حال تعادل باشد. این پژوهش درصدد است که شکلی از همگرایی این دو را از این نظر که ابعاد آنها قویا با یکدیگر ارتباط دارند، مورد آزمون قرار دهد. اقشار دانشور بسیج (بسیج مهندسین ، اساتید و دانشجویی ) به عنوان مورد مطالعه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه وضعیت چابکی و مدیریت دانش در آنها ارزیابی شد. در ادامه تجزیه و تحلیل تکمیلی به کمک آزمون T انجام و با کمک شاخص های کلی و جزئی برازش ، فرضیات پژوهش مورد آزمون قرار گرفت . نتایج نشان می دهد، ابعاد زیرساختی و فرایندی مدیریت دانش ، رابطه مثبت و معناداری با چابکی در صنعت با تاکید بر اقشار دانشور بسیج دارد.
خلاصه ماشینی:
نقش زیرساختی و فرآیندی مدیریت دانش در مسیر چابک سازی صنعت با تأکید بر اقشار دانشور بسیج (مطالعه موردی : بسیج مهندسین ،اساتید و دانشجویی شهر اصفهان ) نویسندگان : علی اصغر شهبازی ١ و ایمان نوربخش 1 تاریخ دریافت : ٩٣/١٢/١٣ تاریخ پذیرش نهایی : ٩٤/١/٢٩ فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج ، سال هجدهم ، شماره ٦٦، بهار ١٣٩٤ چکیده دانش به عنوان مهم ترین جنبه رقابتی ، سازمان را قادر می سازد تا بهره ور باشد و از محصولات و خدمات رقابتی رها شود.
تلاش پژوهشگران در این مقاله ، پاسخ به این سؤال است که ابعاد زیرساختی و فرآیندی مدیریت دانش چه نقشی در مسیر چابک سازی صنعت با تأکید بر اقشار دانشور بسیج دارد؟ اهمیت بررسی این مسأله از آنجا ناشی می شود که زیرا حضور سازمان یافته «اقشار دانشور و دانشگاهی بسیج » در صحنه های مختلف در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، کارکردهای متعددی را برای نظام و جامعه به همراه داشته است ، ضرورت دارد شناخت منظمی از آنها به دست آورد و در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت های و قابلیت های آن تلاش کرد.
٥- نتیجه گیری و پیشنهادات در این پژوهش سعی شده است ارتباط بین عناصر زیرساختی و فرایندی مدیریت دانش و اقدامات چابک سازی با تأکید بر اقشار دانشور بسیج در شهر اصفهان بررسی و ارزیابی شود.